Wat is er gebeurd met Mercedes-Benz?

04-01-2016 15:04

Het regent. En het waait. Dus u heeft een taxi nodig. Het gekletter van de regen wordt nog deprimerender door de tokkelende diesel die komt aansjokken. Mercedes-Benz heeft zijn E-klasse gestuurd. Geef ons kracht.

Aber das war einmal! Een paar jaar geleden gooide de fabrikant van Duitse luxewagens het roer radicaal om. Kijk naar de A-klasse, de C, de CLA of AMG GT. Mercedessen zijn niet langer alleen voor taxichauffeurs, staatshoofden en pensionado’s.

Kaaklijn

Het merk is verjongd, ironisch genoeg door contemporaine designs te baseren op de klassieke Mercedes-looks van de jaren vijftig en *kuch* jaren dertig. Dit leidt tot verkooprecords. De exterieurs zien er krachtig uit, met concave en convexe rondingen die zo geproportioneerd zijn dat het lijkt alsof hoofdontwerper Gordon Wagener zich heeft laten inspireren door de betere kaaklijn. (Hier vertelt hij verder hoe hij over zijn ontwerpen denkt.)

En dan hebben we het nog niet gehad over de interieurs. Veel aangenamer dan de serieuze kunststoffen van Audi of BMW. De binnenkant van een tegenwoordige Mercedes is luxe zonder belegen te zijn. Weg is de inrichting van Helmut Kohls buitenhuis.

Design doet ertoe

Wat leren we hieruit? Dat goed design wel degelijk een verschil maakt. Want de ontwerpen maakten het merk jonger, wat tot een grotere populariteit en afzetmarkt zorgde. Niet alleen onder jongeren, maar ook ouderen die jong willen lijken. Van alle concurrenten kunnen wederom BMW en Audi hier het meest van leren. De 3-serie is saaier dan een bushalte en de A4 euhm…zzz…sorry, waar was ik ook weer?

Nu zult u wellicht zeggen: goh, niemand bestrijdt toch dat design van groot belang is? Maar het tegendeel is waar. Neem concept cars. Dat zijn bijna altijd wondermooie plaatjes, maakt niet uit van welk merk. Toch staat er tussen die prachtige concepten en de showroom een legertje accountants en juristen. Zij zorgen ervoor dat u de wagen bij de dealer niet kunt herkennen van de fantasieën waarop die is gebaseerd.

Vermoedelijk is deze cijfertjesinterventie om te hoeden voor winstgevendheid. Want och, och, och, dit is allemaal wel erg radicaal, moeten we dat wel doen, raken we die auto’s wel kwijt? Voor de accountants zou moeten gelden: misschien een beetje eng en ongebruikelijk, zo’n mooie auto, maar van de verkoopresultaten wordt ook de boekhouder blij. Beter het risico te nemen dan concepten te vermalen tot vergetelijke auto’s. Zie het succesverhaal van Mercedes-Benz. Want ook u heeft op een dag een taxi nodig.

 

Hier meer heerlijk beeld van Mercedes.