Mercedes-CEO Dieter Zetsche staat niet bekend als een straatvechter die concurrenten graag afmaakt. Dat geldt trouwens voor de meeste bazen in de autoindustrie. Zetsche is geen Steve Jobs die als een bezetene types als Bill Gates affakkelt. Maar hij maakt een uitzondering voor Volkswagen dat nog steeds middenin Dieselgate zit.
“Normaliter bekritiseer ik concurrenten niet, maar in de VW-affaire heb ik geen andere keus. Als iemand zo’n idee (emissie-manipulatie, TPO) bij ons had gehad, dan was die heel snel tegen een ander aangelopen die zou zeggen ‘we willen dit niet en zo gaan we het ook niet doen’.” Zetsche sloot uit dat zoiets als Dieselgate bij Mercedes zou kunnen gebeuren.
Daarmee zegt hij eigenlijk zoveel als: ik weet niet wat voor bedrijf jullie runnen, maar het is ruk.
Zetsches commentaar is niet zo gek, want de autowereld – hoewel met veel boter op het hoofd – heeft momenteel een hekel aan Volkswagen. Het schandaal schaadt namelijk de gehele autoindustrie. Daarbij is niet alleen de beeldvorming bij consumenten in het geding, maar vooral de mogelijkheid om als één front lobbyisten naar buiten te treden, bijvoorbeeld met betrekking tot Brusselse emissieregels. Volkswagen is nu de zwakke schakel die de onderhandelingspositie van de autowereld verzwakt.