Milieu-organisatie (bias-alert!) ICCT, dat ook Dieselgate aan het rollen bracht, heeft twintig in Duitsland populaire auto’s getest op hun daadwerkelijke verbruik en dat afgezet tegen de fabrieksopgaven. De resultaten zijn gênant voor autoproducenten: gemiddeld verbruiken hun auto’s veertig procent meer dan opgegeven, aldus ICCT. Door het hogere verbruik betalen consumenten gemiddeld €450 per jaar meer aan brandstof.
Pijnlijk is vooral dat net nu Mercedes uithaalt naar Volkswagen vanwege Dieselgate, blijkt dat vooral Mercedes veel dorstiger modellen produceert dan ze zelf aangeeft. De A- en C-klasse uit 2014 gebruiken 53 procent meer brandstof dan Mercedes claimt, voor de E-klasse geldt een discrepantie van zelfs 54 procent.
Ook Audi, BMW, Ford, Peugeot, Toyota en Opel scoren overigens belabberd met liegpercentages rond de veertig procent. De ‘beste’ prestatie was voor de Skoda Fabia, die slechts twintig procent meer verbrandde dan opgegeven.
Opvallend is dat de afwijkingen tussen opgegeven en daadwerkelijk verbruik enorm is gegroeid. Toen het ICCT met de tests begon in 2001 was de gemiddelde afwijking acht procent. Dat is met de auto’s uit 2014 anders; de overdrijvingen zijn immens. Volgens het ICCT begon het gelieg pas echt in 2008/9, toen de EU emissie-grenzen vaststelde.