“Eigenlijk, als ik naar mag zijn, zoals Mark Rutte nu doet, als hij over discriminatie op de arbeidsmarkt alleen maar weet te zeggen dat ‘ze zich er maar tussen moeten zien te vechten’. Wiens minister-president ben je dan? Als ik nu de jongeren met hun acties zie, moet ik terugdenken aan die tijd, daar heb ik veel sympathie voor. Bijvoorbeeld hoe ze zwarte piet aan de kaak stellen. Er wordt veel ophef gemaakt over dingen waarvoor geen ophef nodig is. Dat ze hebben gedemonstreerd met Black Panther-mutsen – what’s the big deal?
In Engeland en de VS hebben witte mensen zich uitgesproken tegen slavernij. Hier niet, hier heeft ontkenning plaatsgevonden. Toen premier Balkenende destijds de Nederlandse VOC-mentaliteit roemde, was dat een klap in ons gezicht. Die VOC-mentaliteit, dat was róófzucht.
Nederlanders zijn zich onvoldoende bewust van hun geprivilegieerde positie.
Ik creeer dat andere Nederland in mijn werk, hier in het theater, waar we andere omgangsvormen belangrijk vinden, waar altijd sprake is van respect en geen enkele groep een andere overheerst.”
U bent zich onvoldoende bewust van uw geprivilegieerde positie, oh blanke Nederlander, en dat anderen zich ooit niet uitspraken tegen de slavernij, uw voorouders, is ook nog steeds uw schuld want dat heeft u gewoon via uw huidskleur overgeërfd gekregen. En dat is dan weer geen discriminatie natuurlijk, duh. Aldus Ernestine Comvalius, directeur van het Bijlmer Parktheater, uiteraard in de uiterst linkse ‘verzetskrant’ (lol, verzet ná een oorlog!) Parool.
Mag je aan het einde van voorstellingen in het Bijlmer Parktheater wel klappen eigenlijk? Of is dat ‘too offensive‘ en gaat het lekker respectvol van de ‘jazz hands‘ in die grote door Martin Luther King gedroomde safespace vol respect en omgangsvormen? U krijgt toch wel subsidie hè?