De autowereld verkeert in een diepe crisis. De verkopen gaan inmiddels wel weer redelijk, maar het imago is voor alle merken door het afvoerputje gegaan. Wat begon bij Volkswagen, bleek doodnormaal te zijn bij bijna alle autofabrikanten. Maar te hoge uitstoot is een ding – dat interesseert consumenten niet totdat ze denken een financieel of fiscaal risico te lopen – erger is dat nu uit verschillende onderzoeken blijkt dat alle auto’s een stuk meer verbruiken dan hun fabrikanten opgeven.
Twee weken geleden claimde een milieuclub dat de twintig populairste auto’s in Duitsland gemiddeld veertig procent meer brandstof verbruiken dan de fabrieksopgave. Het is een milieuclub, dus die denken dat alle roadkill opzettelijk is veroorzaakt, wat betekent dat ze tachtig in zijn twee een getrouwe simulatie van de alledaagse werkelijkheid vinden, want zo zijn autorijders nu eenmaal. Maar toch. Er is een grens aan hoever je een zo’n test kunt manipuleren. De milieuclub kwam in sommige gevallen met afwijkingen tussen fabrieksopgave en daadwerkelijk verbruik van bijna zestig procent.
De Allgemeiner Deutsche Automobil-Club (ADAC) deed ook een langlopende test. Over een periode van tien jaar kochten ze 1430 (!) voertuigen en testten die. De auto’s werden door undercover-medewerkers gekocht, zodat er op geen enkele wijze door de dealer mee gerommeld zou worden. Dat hadden de dealers beter wel kunnen doen, want de resultaten van de ADAC-test zijn niet echt vleiend. Hoewel de waarden die de ADAC vindt gemiddeld een stuk lager liggen dan die van de milieuclub, vindt de ADAC nog altijd een afwijking van 18,6 procent voor een Volkswagen Polo Blue Motion. Dat was overigens 35 procent voor een vergelijkbare Polo volgens de milieuridders.
De slechtste score is volgens de ADAC voor de Maserati Ghibli diesel. Die is niet alleen erg lelijk en duur, maar verbruikt ook 47,5 procent meer brandstof dan opgegeven. De beste score was voor de Mazda CX-3. Die is lelijk, maar verbruikt maar 1,7 procent meer dan Mazda zelf claimt.
Bestuurder kan zelf veel meer doen
Fabrikanten zijn op grote schaal hun klanten aan het voorliegen. Ze bedriegen consumenten. Dat mag ons overigens niet verbazen. Consumenten worden bijna altijd bedrogen. Dus we moeten er ook een beetje mee leren leven. En dat kan vrij simpel; controleer uw rijgedrag beter. De meeste mensen hebben zich er nooit voldoende in bekwaamd om hun brandstofverbruik omlaag te brengen. Ze denken dat een grote motor standaard betekent dat de auto een school dolfijnen per kilometer verhakselt.
Dat is niet zo. Door boordcomputers die tegenwoordig praktisch iedere auto heeft, is voortdurend het actuele verbruik van de wagen te volgen. Zo kan de bestuurder leren wat dorstig rijgedrag is en wat niet. Ik reed onlangs een Jaguar F-type R AWD. Dat geweldige monster heeft een vijfliter achtcilinder, maar op de snelweg kon ik ‘m hele stukken 1 op 12 laten rijden. True story. Het is niet alleen wat u rijdt, maar ook hoe u rijdt.