Dat was vreemd: dinsdag kwam Ferrari met de cijfers over 2015, een recordjaar. En vrijwel direct raakte de koers in een vrije val. Waarom? Omdat Ferrari-CEO Sergio Marchionne bijna net zoveel stijl heeft als zijn voorganger, Luca di Montezemolo. Marchionne zegt niet te verwachten dat de Chinese economie herstelt, wat betekent dat de vraag naar Ferrari’s niet zo sterk als voorheen zal zijn.
Marchionne kan natuurlijk in een nichemarkt springen en hopen daar winst te pakken. Dat kan prima als je bijvoorbeeld Volvo of Audi bent, maar Ferrari bevindt zich in een ander segment. Het kan niet straffeloos een SUV maken. (Bentley vreemd genoeg wel, voornamelijk doordat de smaak van Bentley-bezitters anno 2016 omgekeerd evenredig is aan de kwaliteit van deze auto’s.) Marchionne verklaarde dat iemand hem eerst moest doodschieten, voordat Ferrari een SUV zou presenteren.
Deze stijlvolle standvastigheid beloonden beleggers met het dumpen van aandelen. En dat zegt alles over de beursgang van Ferrari: het bedrijf kan minder haar eigen exclusieve koers vasthouden nu het een half oog op de beurskoers moet houden. Bovendien kan het aandeel best te duur zijn en kunnen beleggers best gelijk hebben, maar wat betreft stijl en imago zou ik niet vertrouwen op een belegger met vier pennen in zijn borstzakje.
Er is een heel goede reden waarom Ferrari geen SUV maakt: omdat het vergelijkbaar zou zijn met ‘s werelds beste wijnmaker die ineens besluit een wijn te verkopen specifiek bedoeld voor liefhebbers van koelvloeistof. Het is zelfmoord. Het imago van Ferrari zou besmeurd raken, zoals toen het merk de 400 en de Mondial uitbraakte.
De koers van Ferrari (ticker: RACE) staat nu op ongeveer $36, na het dieptepunt van $34 op dinsdag. En ook al herstelt het aandeel zich niet tot de introductiekoers van zestig dollar, Marchionne heeft toch gelijk.