Je moet er maar op komen: een auto maken waarnaar geen vraag was en dan vóórdat de auto überhaupt in de showroom staat, de hele jaarproductie uitverkocht hebben. Tering, dat is knap.
Bij Bentley dacht iemand op een gegeven moment: weet je wat, Range Rover is heer en meester in het hoogste SUV-segment, maar wij kunnen dat beter. De goedkoopste Range kost iets meer dan een ton, de goedkoopste Bentayga gaat niet voor minder dan twee ton weg. En Bentley zag de kans: het verschil tussen een Range van één of drie ton is moeilijk te zien, het gaat ten slotte om conspicuous consumption, dus wij kunnen in dat gat springen. Als je een Bentley rijdt, weet iedereen zonder nadenken dat je een dure auto hebt; bij de Range moet je toch even kijken of het een Autobiography-uitvoering met achtcilinder is of niet.
En dat recept is een doorslaand succes. De Bentley Bentayga is al uitverkocht en er is nu een wachtlijst voor de snelste SUV ter wereld. En dat terwijl de productie al was opgeschroefd van 3600 naar 5000 exemplaren. Ja, ik vind de Bentayga een groteske nachtmerrie en een smet op het merk Bentley, maar deze uitverkoop etaleert een geweldig inzicht in de wat de klant wil voordat-ie dat zelf weet. Chapeau.