Collega Willem Jan vroeg zich af of Ferrari SUVs moet gaan maken om uit het soort cijfers te blijven waar hun bolides veelal het fraaiste in zijn. Het leek hem, in navolging van Ferrari zelf, geen goed idee. Wat hij beeldend onderbouwde met: “Er is een heel goede reden waarom Ferrari geen SUV maakt: omdat het vergelijkbaar zou zijn met ’s werelds beste wijnmaker die ineens besluit een wijn te verkopen specifiek bedoeld voor liefhebbers van koelvloeistof. [-]” Het gekke is echter dat er sowieso al twee producenten zijn die na eerst ‘koelvloeistof’ -soms zeer giftige- te hebben geproduceerd, later fabelachtige wijn gingen leveren, en hier groot mee werden. Waarom zou andersom dan niet kunnen?
Lamborghini (werd) blijft groot met tractorwielen. LOL-noot: sommige series zelfs speciaal voor wijngaarden. LOLGEK-noot: er zijn ook Lambo’s met tracks. Porsche werd aanvankelijk gehaat vanwege diverse blitzkriegwerk dat het bedrijf voor Adolf verichtte. Meer op z’n Lambo’s, in dezelfde periode dat het bedrijf met de 356 de 911 route insloeg, ontwierp een ander deel van Porsche het soort volkstractoren, Volksschlepper, dat Adolf&Ferdinand voor de oorlog in gedachten hadden.
Lichte Lambo aan de wijnbouw (foto: uit Lamborghini brochure)
Geen van deze zonden noch de agrarische zijsprong heeft de 911 familie en wat daarna kwam in de wielen gereden. Toegegeven, Clarkson wil de oorlog er nog wel eens bijslepen, maar dit doet hij met alle Duitse uitlaatklanken.
In het trekkergeval gaat het ook niet om twee obscure testexemplaren, maar om een hele reeks van een-, twee-, drie- en viercilinder luchtgekoelde diesels die gebruik maakten van dezelfde basisonderdelen om alles van 14 pk één- tot 50 pk vierpitters op de markt te brengen. Niet zonder succes. Tussen 1956 en 1963 zijn er rond de 125 duizend Porsche-Diesel tractoren gebouwd door meerdere licentie-fabrikanten.
Lamborghini Urus (foto: Lamborghini via conceptcarz)
Laat 1963 nu ook het geboortjaar van de 911 zijn. Waar velen van zeggen dat het onderhuids net als de 356 weinig meer dan die Volkswagen van Adolf&Ferdinand was. Met alleen steeds meer grootheidswaan. De verkoop werd er niet minder om. Net als voor het Volksding zelf, dat de oorlog overleefde en nadien wél de wereld veroverde. Om het daarna retro dunnetjes over te doen. Trouwens, lijdt Porsche verlies op de Cayenne en Macan SUVs?
Als een van origine agrarisch stierenmerk beestachtig koen-tatsj (“wow“) kon gaan met LM002 zaken, waar ze op verzoek zelfs zeemonsters in bouwden, en recent petrovolk hitsig maakten met dat Urus SUV ding, moet een renpaard toch een SUV knol kunnen en mógen bouwen.
LM002 (foto: wiki commons, upload van Berlin13407)
Titelfoto: zwaar agrarisch edelmetaal (foto: Lamborghini)