Het kabinet heeft tientallen bekende Nederlanders en opiniemakers in kaart gebracht die straks zoveel mogelijk mensen kunnen overhalen om ‘ja’ te stemmen bij het Oekraïne-referendum. Dat meldt RTL Nieuws, dat de uitgelekte communicatiestrategie van het kabinet (pdf) in handen heeft. Volgens RTL Nieuws-verslaggever Roel Geraerdts, die de strategie boven water haalde, is het ‘een fraai staaltje overheidspropaganda’.
Volgens RTL Nieuws is de strategie vrijdag onderwerp in de ministerraad. Het referendum gaat, zo blijkt uit die documenten, volgens het kabinet om een gewoon handelsverdrag met een buurland van de EU, en wel Oekraïne. Een ja-stem is goed voor onze economie, is de strekking. De nieuwszender beschikt over documenten met ‘panklare’ standaardantwoorden die politici en woordvoerders kunnen geven op alle vragen die er maar over te verzinnen zijn.
Er is een inventarisatie gemaakt van BN’ers en invloedrijke Nederlanders, die in de documenten ‘steunzenders’ heten. Het gaat onder meer om politici als Frans Timmermans, EU-leiders, maatschappelijke organisaties (VNO-NCW, Kamers van Koophandel), bedrijven als NS en de landbouwsector. Maar ook de van oorsprong Oekraïense actrice Victoria Koblenko en voetballer Evgeniy Levchenko. In de lijsten staan notities dat er nog aanvullingen kunnen komen.
Lees ook: Te koop: televisie, nu inclusief F.A.Q over het fenomeen ‘Nederlandse televisie’
Anp/Tpo
De ‘steunzenders’: