Onderstaande reclame voor de Zweedse automobielindustrie kwam via het ANP tot ons. Ik maak even alle onbewezen en onnodig slijmerige opmerkingen vetgedrukt. Komt-ie:
“Een Volvo gaat beduidend langer mee dan een Mercedes en een BMW. Het Zweedse automerk voert zowel bij de benzine- als de dieselmodellen de lijst aan van auto’s waarmee in Nederland de meeste kilometers gereden worden. Ook Saab en de Amerikaanse merken Chevrolet en Chrysler doen het verrassend goed, terwijl bekende Duitse merken als Audi, VW en Opel achterblijven.
Dat blijkt uit twee ranglijsten die de websites Autoverleden.nl en Autonamics.nl hebben opgesteld op basis van verzamelde data over occasions in Nederland. Een voor diesel- en een voor benzineauto’s. ,,De uitslag is verrassend te noemen,” stelt eigenaar Ben Veenman van beide sites. ,,Opvallend is dat Volvo in beide lijsten de eerste plaats inneemt, terwijl veel mensen zouden verwachten dat die plek voor Mercedes is gereserveerd.”
Bij de diesels wordt met een Volvo gemiddeld 681.671 kilometer gereden voordat het economisch niet meer rendabel is om de auto te laten onderhouden. Mercedes-Benz staat op een tweede plaats met 120.000 kilometer minder, op ruime afstand gevolgd door Renault, Audi en BMW. Volkswagen en Opel komen respectievelijk op plaats acht en dertien.
Bij de benzineauto’s voert Volvo de lijst aan met gemiddeld 404.244 gereden kilometers. Hier prijkt Saab met 36.000 kilometers minder op plek twee, gevolgd door Mercedes. Op de vierde en vijfde plek komen Chevrolet en Chrysler. Mitsubishi (6) staat nog voor Audi (7) en BMW (8). Volkswagen komt pas op plaats vijftien en moet merken als Subaru en Hyundai boven zich laten. Opel staat op een 22ste plaats.
,,Saabrijders – veelal universitaire docenten en intellectuelen – die altijd zwoeren dat Saab zo’n goede auto is, hadden dus gelijk. In elk geval is het merk niet aan kwaliteitsgebrek ten onder gegaan,” zegt Veenman. ,,Chevrolet en Chrysler zijn in Nederland veel minder bekend dan in de VS, maar zijn dus ook van goede kwaliteit.”
Dat bekende merken als VW en Opel zo laag scoren kan volgens hem met de hoge onderhoudskosten van dealers te maken hebben. Die kosten zijn bij een Citroën (11e en 10e plaats) lager.
De lijst is interessant voor mensen die bij de aanschaf van een auto een afweging willen maken tussen te rijden kilometers en prijs. Veenman: ,,Wil je een goede prijs-kwaliteitverhouding, dan is voor diesels Renault de beste keus en voor benzineauto’s Mitsubishi.”
Taxibedrijven kunnen uit de lijst de conclusie trekken dat Volvo’s interessant zijn om als taxi in te zetten. Nu wordt die markt gedomineerd door Mercedes. Veenman denkt dat de huidige Volvo-modellen geen echte taxi-uitstraling hadden. De luxe Volvo S90, die dit jaar uitkomt, kan daar verandering in brengen.“
Toegegeven, er staan best wat beweringen in die niet onwaar zijn, maar ze worden zo suggestief gebruikt in verband met dubieuze stellingen dat ik ze niet door de vingers kan zien. De geweldige reclame voor Volvo en prof. dr. Saab is namelijk gebouwd op drijfzand. Uit het aantal gereden kilometers wordt betrouwbaarheid afgeleid, waarbij de stille assumptie werkt dat hoe meer kilometers verreden zijn, des te betrouwbaarder het merk is.
Dit is waanzin, want het wordt onmiddellijk onderuit gehaald als we denken aan leaseauto’s of auto’s die zakelijk worden gereden. Die hebben een heel andere levensloop dan auto’s die privé worden gebruikt. (Leasebedrijven) schrijven een auto meestal in een jaar of drie af. Vanuit een bedrijfseconomische perspectief is een auto veel sneller afgeschreven en niet langer rendabel om te rijden, dan voor een privépersoon. Een beetje Volvo-liefhebber rijdt zijn auto gewoon af. En er zijn kennelijk gewoon meer liefhebbende privépersonen met een Volvo dan een Mercedes. Bovendien lijkt het omgekeerde te gelden voor deze merken wat betreft zakelijk rijden.
Eigenlijk kunnen we van alles afleiden uit de cijfers, vooral over de manier waarop en door wie een auto gereden wordt. Maar doodleuk verklaren dat Volvo’s betrouwbaarder zijn dan Mercedessen op basis van deze cijfers, nee, dat zit er niet in.