Binnenland

Groot onderzoek naar veiligheid vliegverkeer op en rond Schiphol

02-03-2016 11:15

De Onderzoeksraad voor Veiligheid begint een groot onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol. Er zijn in de afgelopen jaren een paar incidenten geweest, zoals bijna-botsingen op de landingsbaan of vliegtuigen die opstegen van startbanen die nog niet waren vrijgegeven. De raad wil nu weten of er structureel iets mis is, bijvoorbeeld in het ontwerp of het gebruik van de luchthaven. Ook moet het onderzoek duidelijk maken of er iets is gedaan met aanbevelingen uit eerdere onderzoeken.

De raad wil verder weten “hoe de veiligheid van omwonenden is meegenomen in de besluitvorming”. Het gaat niet om terrorisme, benadrukt een woordvoerder.

Onderzoek begin 2017 klaar

Schiphol wil in de komende jaren flink groeien. Het onderzoek is daarom van belang voor een betere veiligheid, aldus de Onderzoeksraad. De raad hoopt dat het onderzoek tegen het einde van dit jaar of begin 2017 is afgerond. De Onderzoeksraad deed al eerder onderzoek naar tien incidenten tussen 2004 en 2008. Daarbij was een vliegtuig op of bij een landingsbaan terwijl daar al een vliegtuig of auto op reed. In 2010 steeg een KLM-vliegtuig per ongeluk op vanaf de taxibaan, en niet van de startbaan ernaast. Dat gebeurde bij zonsondergang op een besneeuwd vliegveld.

Recente incidenten op Schiphol

– 13 juni 2015: Een Airbus A320 krijgt toestemming om te starten van de Aalsmeerbaan. Die is kort ervoor geïnspecteerd en goedgekeurd, maar nog niet vrijgegeven. De start wordt niet afgebroken.

– 10 mei 2015: Een Airbus A320 wil landen op de Zwanenburgbaan, maar moet een doorstart maken. Tegelijk wil een Embraer 190 opstijgen vanaf de Kaagbaan. Dat betekent dat ze zouden ‘samenkomen’. Het doorstartende toestel maakt een bocht naar rechts, het opstijgende toestel vliegt naar links. Daardoor ontwijken ze elkaar. De minimale afstand bedraagt 100 meter. Het onderzoek naar het incident loopt nog.

– 12 januari 2014: Een Boeing 737 krijgt toestemming om op te stijgen van de Kaagbaan, maar er staat nog een auto van de vogelwacht op de startbaan. De verkeersleiding had die over het hoofd gezien. De vogelwacht hoort de toestemming en waarschuwt de verkeersleiding, die meteen ingrijpt.

– 16 juni 2012: Maar liefst negen vliegtuigen stijgen op vanaf de Aalsmeerbaan, terwijl die nog niet is vrijgegeven. De luchtverkeersleiding had niet opgemerkt dat de baan niet beschikbaar was. Dat wordt pas ontdekt wanneer een tiende vliegtuig naar de baan rijdt.

Anp