BNN-VARA is sinds half december onder verscherpt toezicht geplaatst door het Commissariaat voor de Media. Dat gebeurde onder meer omdat in het programma De Wereld Draait Door reclame werd gemaakt voor het eigen restaurant, bevestigde een woordvoerder van de mediawaakhond een bericht in NRC Handelsblad.
De omroep heeft de grenzen van de mediawet overschreden, aldus de zegsman. “Je mag geen reclame maken voor nevenactiviteiten.” Het verscherpte toezicht betekent dat het commissariaat ‘de uitzendingen van DWDD nauwgezet zal volgen.’
De Wereld Draait Door opende in december een pop-uprestaurant in Amsterdam. Het restaurant zou drie weken een aantal gerechten serveren die Robert Kranenborg in het programma bereidde. Al na twee dagen sloot het restaurant omdat het de verwachtingen niet kon waarmaken. Meer dan 3000 gasten die hadden gereserveerd, kregen hun geld terug.
Uit documenten die NRC in handen kreeg, blijkt dat BNN-VARA ook bij andere nevenactiviteiten de regels overtrad. Dat ging om de verkoop van dvd’s en de verkoop van kaartjes voor het festival De Wereld Draait Buiten, een eigen festival van DWDD.