Binnenland

Spoorwegen kiezen voor maximale stijging prijs treinkaartjes

17-03-2016 09:38

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft minister Dijsselbloem verzocht in te grijpen bij de NS, nu bekend is geworden dat de vervoerder dit jaar voor een maximale tariefstijging kiest. De kaartjes gaan het maximum in prijs omhoog, terwijl het moet toegeven dat de treinen veel te vol zijn. Ook de nieuwe Intercity Direct, heeft, net als voorganger Fyra te kampen met veel uitval. Een maximale prijsstijging is dan ook niet uit te leggen, vindt de reizigersorganisatie. Ze eisen een daling van de prijzen, met terugwerkende kracht, zo laten zij aan Metro weten.

Prijsstijging van treinkaartjes

De NS overtreedt geen regels, maar heeft wel gekozen voor een maximale verhoging, bij slechte service. Rikus Spithorst, woordvoerder van de reizigersorganisatie, “In tegenstelling tot wat de NS telkens beweert, voert het spoorbedrijf geen gematigd tariefbeleid”. Ook reizigersorganisatie Rover is verbolgen. “NS heeft het onderste uit de tarieftechnische kan gehaald”, zo zegt Spithorst.

Minister Dijsselbloem, als minister van Financiën de aandeelhouder van NS, is nu nogmaals gevraagd op een prijsverlaging aan te dringen. De NS stelt juist dat zij naar opdracht van de minister er naar streeft winst te maken.

Naast een tekort aan materieel, dat voor overvolle treinen zorgt, liep de afgelopen jaren het hogesnelheidsproject Fyra op de klippen. De opvolger van die trein, de InterCity Direct, heeft te kampen met veel uitval en kon bijvoorbeeld vorig jaar 270 keer niet rijden vanwege ‘te harde wind’.