Opinie

Bonusquote: wéér iemand die DWDD niet langer kan aanzien

28-03-2016 19:09

“DWDD is verworden tot één lange commercial met in de hoofdrol Matthijs van Nieuwkerk als de Don Draper van de publieke omroep. DWDD, ik kan het niet langer aanzien.

Van hiphop tot gadgets: in DWDD wordt alles regelrecht de hemel in geprezen. Sans gene. Of het nu Yvon Jaspers is die haar nieuwe servies komt aanprijzen – godzijdank door het Commissariaat voor de Media bestraft met een boete van 50.000 euro -, Halina Reijn die met Carice van Houten een boek (Antiglamour) komt pluggen of een promo van een nieuwe reeks College Tour.

Een kritische noot is er niet of nauwelijks. Helemaal wanneer de gast een autoriteit is of een sterke persoonlijkheid heeft zoals Peter R. de Vries. Als een soort Yvo Nihil laat Van Nieuwkerk hem keer op keer zijn verhaal doen. Doodsbenauwd dat deze crimefighter annex politicus annex voetbalanalist annex whatever hem opnieuw en plein public in de hoek zet.

Gevolg van deze één uur durende bijna manische litanie aan positivisme: hyperinflatie en ergernis. Wéér een bandje dat het geluid van Coldplay weldra zal doen verstommen. Wéér een televisieprogramma dat kijkers aan de buis zal doen kluisteren. Wéér een boek dat de gedoodverfde kandidaat is voor de Libris-literatuurprijs.”

 

Het VARA/NPO feel good propagandaprogramma De Wereld Draait Door heeft dagelijks 1,7 miljoen kijkers. 15,3 miljoen mensen kijken dus dagelijks niet. Jan Smit (zo heet hij echt) legt in HP/DeTijd uit waarom dat terecht is.