Het is niet de bedoeling om de bewoners van Brussel na de aanslagen van 22 maart een trap na te geven, maar een nuchtere en zakelijke analyse laat zien dat Brussel volledig ongeschikt is om nog langer als hoofdstad van Europa te dienen. Het feit dat er terroristische aanslagen in Brussel zijn gepleegd is niet de directe oorzaak om Brussel als hoofdzetel van de EU in twijfel te trekken. Elke stad in welk land dan ook kan door terrorisme getroffen worden, maar het structurele onvermogen van de Brusselse autoriteiten om hun stad op een adequate manier te besturen is door de aanslagen pijnlijk aan het licht gekomen.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in de volksmond Brussel genoemd, bestaat uit 19 deelgemeenten met ongeveer 1,2 mijloen inwoners. Brussel bestaat uit een Franstalige en Nederlandstalige bevolking. Iedereen die ooit in Brussel gewoond heeft weet dat deze bevolkingsgroepen volledig langs elkaar heen leven en elkaar weinig gunnen. Sterker, er heerst een zekere animositeit en rivaliteit tussen beide bevolkingsgroepen, dat sterk doorklinkt in de gebrekkige samenwerking tussen de 19 deelgemeenten. De taalkwestie is een splijtzwam.
Elke Frans of Nederlands sprekende deelgemeente heeft een eigen college van Burgemeester en Wethouders. De 19 deelgemeenten zijn onderverdeeld in zes autonome politiedistricten en inlichtingendiensten. De samenwerking tussen deze politiecorpsen is op zijn zachtst gezegd weinig constructief. Gemeentelijke inlichtingendiensten bestaan doorgaans uit 1 verantwoordelijke en een assistent die weliswaar informatie verzamelen maar niet weten hoe deze te analyseren en te interpreteren. Efficiënt gekoppelde databestanden tussen de politiedistricten zijn er nauwelijks.
België is al decennialang een land in ontbinding. Vlaanderen wil graag volledig onafhankelijk van België worden en heeft geen boodschap meer aan het armlastige Wallonië. Het uiteenvallen van België is een kwestie van tijd. Twistappel is Brussel dat dan een zelfstandige stadsstaat zou moeten worden zoals Washington DC. Daarmee houdt echter elke vergelijking met de Amerikaanse regeringsstad op. Brussel is in vergelijking met het efficiënt functionerende Washington DC een failed city. Brussel is de exponent van alle bestuurlijke problemen in het federale België. In die zin staat Brussel symbool voor de tot op het bot verdeelde EU.
Sinds 1958 is Brussel de hoofdzetel van de Europese instellingen met als belangrijkste de Europese Commissie en het Europese Parlement. De eerste voorganger van de EU, de EGKS , bestond uit zes leden. Bestuurlijk stelde het toen allemaal nog weinig voor. Maar de EU is uitgebreid naar 28 landen en wordt bestuurd en ondersteund door 20.000 ambtenaren. Het economisch voordeel dat Brussel jaarlijks geniet van de EU- hoofdzetel wordt geschat op 2,8 miljard euro.
Dat België, en met name Brussel, een broeinest is van geradicaliseerde Jihadisten is voor een groot deel te wijten aan de Belgische ‘politiek correcte’ wegkijkcultuur en de bestuurlijke chaos. Zodoende hebben zich in Brussel parallelle werelden ontwikkeld waarvan de deelgemeente Molenbeek het schoolvoorbeeld is. De hoofdzetel van de EU rust op uiterst zwakke fundamenten. Alleen al het feit dat het bestuur van de Europese Unie in zijn fysiek functioneren ondergeschikt is aan de Belgische wetgeving is een canard.
Tijdens de zoektocht naar de medeplichtige van de Parijse aanslagen, Salah Abdeslam, ging Brussel een week op slot, de zogenaamde Brusselslockdown, evenzo na de aanslagen van 22 maart in Brussel. Daarmee stond het bestuurlijke hart van de EU nagenoeg stil en was het afhankelijk van de al dan niet correcte inschattingen van de Belgische regering en de bestuurlijke chaos in Brussel. Het feit dat de beveiliging van het vliegveld Zaventem zo lek is als een mandje en dat er beveiligers in dienst zijn met een strafblad spreekt boekdelen over de incompetente laissez faire houding van bestuurlijk Brussel.
Maar er is nog een andere reden om Brussel als hoofdstad van de EU in te ruilen voor een andere stad. Met 28 landen vormt Brussel al lang niet meer het geografische hart van Europa. Het zwaartepunt is komen te liggen in Midden-Europa. Brussel ligt aan de periferie. Beter zou het zijn de hoofdzetel van de EU te verhuizen naar Wenen, het geografische hart van Europa. Feitelijk en psychologisch gezien zou Wenen als hoofdstad van Europa een meer bindende factor binnen de EU kunnen zijn dan het excentrisch gelegen verdeelde Brussel.
Daarmee zou dan ook aan het groteske maandelijkse verhuiscircus van het Europese Parlement van Brussel naar Straatsburg een einde komen. Die Franse aanspraken zijn immers niet meer van deze tijd. Tevens wordt er dan 100 miljoen euro per jaar bespaard met het beëindigen van deze klucht. De totale kosten van de Franse aanspraken op Straatsburg als medezetel van het EP zijn inmiddels opgelopen tot 2,5 miljard euro. Geld dat beter gebruikt kan worden om de hoofdzetel van de EU gefaseerd naar Wenen te verhuizen.