Fedde le Grand staat als DJ al tien jaar aan de internationale top. Na de wereldhit Put Your Hands Up 4 Detroit (2006) ging het hard met de Utrechter, die deze maand zijn derde album Something Real uitbrengt. Toch werd hij aanvankelijk met scepsis benaderd in de dance wereld: “Toen ik drie hits had gescoord, was dat eigenlijk een probleem voor me. Want commerciële muziek werd daar totaal niet geaccepteerd.”
Put Your Hands Up 4 Detroit werd een nummer 1 hit in Engeland, ook The Creeps en Let Me Think About It behaalden daar de top 10. Sindsdien draait Fedde le Grand op talloze grote festivals (Sensation, Coachella, TomorrowLand) en remixte hij onder meer Madonna, Coldplay en Michael Jackson.
De 38-jarige DJ kijkt met gemengde gevoelens terug op de hit die alles voor hem in gang zette. “Het startte mijn internationale carrière, dat was te gek. Maar ik heb door de jaren heen heel veel gemaakt waar ik trots op ben en voor veel mensen blijft Detroit altijd de track. Ik ben superblij met het succes maar soms haat ik het. Ik heb het een tijd niet meer gedraaid, maar ben daar net weer mee begonnen. Vooral omdat veel nieuwe muziek weer doet denken aan wat ik tien jaar geleden deed. Het past weer, er is een cirkel rond.”
Ondanks zijn grote hits had Fedde le Grand het de eerste jaren niet makkelijk in de dancewereld, zegt hij. “De EDM wereld is heel erg veranderd. Commerciële muziek werd toen totaal niet geaccepteerd. Ik werd een eendagsvlieg genoemd. Iemand die eruit ziet als een boyband-lid, niet serieus te nemen. Zo werd er over me geschreven. Ik herinner me een optreden in Australië; Carl Cox, Josh Wink en Deep Dish stonden achter me op het podium met de armen over elkaar te kijken of ik het wel kon. Ik heb mezelf echt moeten bewijzen. Nu het wereldwijd geaccepteerd is om met zang te werken, is het voor mij leuker. Ik maak graag echte songs.”
De meeste dance producers richten zich op losse singles, Something Real is het derde volledige album van Fedde le Grand. “Soms maak je iets dat te cool is om gewoon een single te zijn. Dat soort tracks heb ik door de jaren heen verzameld, en hier samengevoegd. Een album verschaft mij muzikale vrijheid. Mensen accepteren afwijkende dingen eerder, want het zijn albumtracks. Een dancetrack is vooral functioneel, een album is gemaakt om naar te luisteren. Je kunt veel verder gaan, dat is geweldig.”