Politiek

Bonusquote: hoe Donald Trump nauwelijks geld kwijt is aan de verkiezingscampagne

09-04-2016 12:23

“”Ik was me ervan bewust”, aldus Sherman, “dat Trump een campagne zonder franje wilde voeren, maar universiteitskrantjes hebben een robuustere infrastructuur dan zijn nationaal hoofdkwartier – om nog te zwijgen van de 7.500 vierkante meter in het hoofdkwartier van (de Democratische koploper) Hillary Clinton in Brooklyn Heights” .

Die vergelijking met Clinton gaat verder dan dat. Trumps campagne heeft nationaal 94 mensen in betaaldienst, Clinton stelt er 765 betaald tewerk. Trump heeft geen mensen die peilingen uitvoeren, geen speechschrijvers, geen focusgroepen, geen mediatrainers. Trump schrijft zijn tweets zelf, en ze passeren onmiddellijk, terwijl Clintons berichten eerst door een advocaat en adviseurs goedgekeurd moeten worden. Trump schrijft zijn advertenties zelf, en heeft een jonge nerd gevonden die ze fatsoeneert en online zet.

Hij nam drie adviseurs onder de arm die hem onder meer samenvattingen stuurden van duizenden uren talkradio. Die talkradio, gedomineerd door rechtspopulisten als Michael Savage of Rush Limbaugh, bereikt een miljoenenpubliek. Sommige radiofiguren gaan in dialoog met de luisteraars, en via hun verzuchtingen kreeg Trump een beter beeld van wat mensen beroert en kwaad maakt. Hij leerde dat de te poreus geachte grens, en de illegale migratie, punten waren die speelden bij grote groepen van Republikeinen.

Hij besloot, bewust, te provoceren. “Ik denk”, zei hij aan de pas in zijn dienst gekomen woordvoerder Hicks, “dat dit het jaar van de buitenstaander is”.”

 

Sinds het internettijdperk is marketing in principe gratis. Guerrillamarketing. Donald Trump is iemand die dat volledig door heeft. Elke keer als hij een kwetsende tweet de wereld in stuurt, en miljoenen gekwetsten als Pavlov-hondjes hun collectieve morele clichéverontwaardiging uiten, wrijft Trump grijzend in zijn handen: weer gratis reclame, reclame die op andere wijze miljoenen kost. Wereldwijde reclame.

Mocht Trump president worden, dan is hij de eerste president die de verkiezingen won voor een weggeefprijsje. Op zich een hele prestatie.

Lees daarover dit meer dan boeiende achtergrondartikel in Knack.