“Op grond van artikel 1 van de Grondwet mag juf Fatima met een hoofddoek voor de klas gaan staan. Ze mag uitstralen dat zij zich als vrouw ondergeschikt maakt aan mannen, aan een geloof, aan een God. Sterker nog: ze mag uitstralen dat ze de Westerse waarden ondergeschikt acht aan haar geloof en aan haar taak als leerkracht om kinderen zo onbevooroordeeld mogelijk te benaderen.
Juf Fatima, die „al enkele jaren een vaste aanstelling heeft”, heeft besloten om haar minderwaardige positie als vrouw te bekrachtigen met een hoofddoek die haar moslimschap benadrukt. Iets wat trouwens in haar familie gebruikelijk schijnt te zijn.
Wat is een hoofddoek anders dan visuele geloofsoverdracht? Waarom heeft de juf de klas geïnformeerd in het bijzijn van een klasseouder – is die klasseouder voortaan ook bij de lessen om te controleren dat er geen geloofsoverdracht plaatsvindt? Wat doen we straks met gemengd gymmen en zwemmen? Gaat juf Fatima de vaders nog wel een hand geven? Gaat ze Kerst, sinterklaas en Pasen vieren? Een kerstboom opzetten? En hoelang zal het duren voordat ze haar kleding gaat aanpassen aan haar hoofddoek, door vormeloze kleding te dragen?”
Juf Fatima (groep 7) denkt dat ze dichter bij haar God (waarvan nooit is bewezen dat die bestaat) komt als ze ook aan kinderen overdraagt dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen, dus mag ze nu elke dag aan de Gooische kakkerskindertjes in Laren laten zien dat sekseongelijkheid en pre-middeleeuwse denkbeelden prima verenigbaar zijn met moderne onderwijsmethoden in het seculiere Nederland van de 21ste eeuw.
Ebru Umar vindt daar wat van in het pre-middeleeuwse medium NRC, maar die hebben een pre-middeleeuwse paywall op hun website, dus dat leest u toch niet. Jammer (maar niet onterecht, pre-middeleeuwse media moeten het ook zelf maar weten als ze weigeren te aanvaarden dat ze in de 21ste eeuw leven).