“Angstaanjagend rapport over de indoctrinatie van de jeugd met EU-propaganda morgen in stemming in het EP”, twitterde zelfverklaard intellectueel Thierry Baudet afgelopen maandag. Het leverde zo’n tachtig retweets op. Jan Roos was er ook al boos over: “Het wordt enger en enger. De EU moet nu als vak op school gedoceerd worden. WEET JE WIE OOK…” twitterde de GeenStijl-verslaggever op dezelfde dag. Weer zo’n tachtig retweets.
Waar gaat de ophef over? Dinsdag stemde het Europees Parlement in Straatsburg over een ontwerpresolutie van de Commissie voor cultuur en onderwijs. Rapporteur Damian Draghini schreef een lijvig epistel over leren over de EU op school. De meeste fracties waren in een eerder stadium in de commissie van het Europees Parlement vóór deze resolutie, waaronder de fracties van CDA, PvdA, VVD, D66 en GroenLinks.
Een probleem in het Europees Parlement is dat er regelmatig in commissies wordt gestemd en dat niet alle Europarlementariërs in zo’n commissie zitten. In dit geval waren er geen Nederlanders, dus wellicht is de PvdA tegen deze resolutie, al stemde de vertegenwoordiger van de S&D-fractie – waar de PvdA in zit – toch voor. We zien hier hoe het Europees Parlement werkt: misschien zijn Nederlandse delegaties wel tegen deze idiote EU-voorstellen, maar houden ze ze niet tegen, omdat ze dat simpelweg niet kunnen.
Zo komen we bij de fractie die het Europees Parlement definitief zou gaan veranderen en de geschiedenis zou gaan herschrijven. In 2014 sprak Wilders van “een historische dag” toen hij zijn samenwerking met het Franse Front National aankondigde. De vraag is wat de ENF-fractie – die zich afzet tegen de EU – van dit soort eurofiele onderwijsresoluties vindt. Geestverwanten als Thierry Baudet herinneren ons er immers aan dat de tere kinderziel op het punt staat te worden geschaad.
De ENF-fractie blijkt zeer actief op het punt van EU-onderwijs. ENF-Europarlementariër Dominique Bilde kwam met een nieuwe ontwerpresolutie [download PDF] die het rapport van rapporteur Draghini zou moeten vervangen. We lezen dat de ENF-fractie “erop [wijst] dat de EU beter onder de aandacht moet worden gebracht in lesmateriaal, gezien de impact die de EU heeft op het dagelijks leven van haar burgers” (punt 4).
Ook wil de ENF-fractie “de noodzaak [onderstrepen] de fundamentele waarden van de Europese Unie preciezer af te bakenen, opdat zij voor een groot deel van de burgers van de lidstaten geen abstract concept blijven” (punt 3) en “wijst erop dat de lidstaten en de EU het goede voorbeeld moeten geven aan alle partijen die betrokken zijn bij het doceren en leren over de EU op school, door Europese kernwaarden in de praktijk te brengen (…)” (punt 9).
Ook beveelt de ENF-fractie aan “het Huis van de Europese geschiedenis niet te beperken tot een presentatie van de negentiende en twintigste eeuw, aangezien Europa het resultaat is van een veel langere geschiedenis [en] onderstreept dat de verruiming van het verhaal van het Huis van de Europese geschiedenis dit tot een constructief instrument voor leerlingen en leerkrachten kan maken” (punt 14). En zo gaat het nog wel even verder.
De ENF-fractie kent geen fractiediscipline. Maar deze ontwerpresolutie wordt ingediend “namens de ENF-fractie” en de PVV-leden stemden er gisteren in Straatsburg mee in. Het is ongetwijfeld een compromistekst met onderdelen die Europarlementariërs van andere fracties moeten verleiden er eveneens mee in te stemmen. Maar toch: is dit nou de historische omwenteling waar de PVV voor wilde zorgen? Vooralsnog is er geen andere conclusie mogelijk dan dat ook bij eurosceptici een diep verlangen bestaat naar meer “EU-indoctrinatie op school”.
Het CDA in het Europees Parlement is in ieder geval blij met de constructieve houding die de ENF-fractie in dit dossier aanneemt. CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers laat aan ThePostOnline weten:
“Ik ben positief verrast dat de Europese fractie van de PVV de noodzaak voor voldoende aandacht over EU besluitvorming en Europese geschiedenis in het onderwijs erkent. We kijken dan ook uit naar voorstellen van de PVV in de Tweede Kamer. De samenstelling van het lesmateriaal in de Nederlandse klassen is en blijft namelijk een nationale bevoegdheid.”
Delegatieleider Marcel de Graaff van de PVV was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.
Dit jaar doet Chris Aalberts onder de titel Bruslog – Brusselse logica – verslag van Europese politiek in Brussel, in Den Haag en in het land. Chris is momenteel op zoek naar Nederlanders in Brussel.