Na het afschaffen van Zwarte Piet en het niet willen benoemen van Pasen, willen cultuurbarbaren nu ons volkslied de nek omdraaien. Reden: onze bevolking zou niet meer weten waar het Wilhelmus over gaat. De samenwerkende ouderenpartijen uit Den Haag en Amsterdam slaan de handen nu ineen om het Wilhelmus te behouden. Sterker: Zij pleiten ervoor om de betekenis van het volkslied op basisscholen beter te onderwijzen.
Het moet óf een klap van de malle molen geweest zijn óf een compleet gebrek aan ieder greintje vaderlandsliefde bij nota bene de Dichter des Vaderlands, want het was Anne Vegter, die onlangs in al haar wijsheid besloot om te stellen dat ons volkslied ‘verouderd’ zou zijn, mede omdat ‘onze maatschappij erg is veranderd’. Natuurlijk is het Wilhelmus oud; het is een geuzenlied dat werd gezongen ten tijde van onze onafhankelijkheidsstrijd tegen de Spanjolen, beter bekend als de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648). Het lied leert over de strijd van de Vader des Vaderlands,Willem van Oranje, tegen zijn koning, Filips II van Spanje. Een koning die een schrikbewind voerde over de Nederlandse gewesten. Die strijd, die Oranje in 1584 met zijn dood moest bekopen, leidde tot het ontstaan van het vrije Nederland in zijn huidige vorm.
Het is dan ook te bizar voor woorden dat uitgerekend de Dichter des Vaderlands onze geschiedenis en daarmee het ontstaan van ons land doodleuk wil uitgummen. In plaats van het leren van onze onafhankelijkheidsstrijd aan nieuwkomers en op scholen, wil zij de vaderlandse geschiedenis het liefst onder het tapijt doen verdwijnen. Géén sprake van als het aan ons ligt. Met de Acte van Verlatinghe was ons land in 1581 de voorloper van de huidige westerse democratieën. Zo namen bijvoorbeeld de Fransen ten tijde van hun revolutie voor vrijheid, gelijkheid en broederschap en later de Amerikanen met hun onafhankelijkheidsstrijd tegen de Engelsen een voorbeeld aan de Nederlandse onafhankelijkheidsverklaring.
Ook in deze dagen van Koningsdag en het nationaal herdenken van de verschrikkingen uit de Tweede Wereldoorlog wordt het Wilhelmus op veel plaatsen ten gehore gebracht. Met het spelen van het door de Duitse bezetter verboden volkslied, gedenken we hen die hun leven gaven voor onze vrijheid en staan we stil bij de massamoord van de Holocaust.
In plaats van mijmeren over het afschaffen van ons volkslied, zou het beter zijn om kinderen op de basisscholen met de paplepel in te gieten waar wij Nederlanders vandaan komen en hoe ons land is ontstaan. Immers; wie zijn geschiedenis niet kent, zal ook geen toekomst hebben. Daarbij passen gedegen lessen over de vaderlandse geschiedenis. Een visie die uitstekend past bij de bestaande geschiedeniscanon, waarvan de Vader des Vaderlands, Willem van Oranje, onderdeel uitmaakt. Juist dit onderdeel van de canon is onlosmakelijk met het Wilhelmus verbonden. Een kwestie dus van goed onderwijs. Wij zijn van mening dat de volwassenen van de toekomst, met het hebben van historisch besef en een stukje liefde voor het land dat je alle kansen van de wereld biedt, beter gediend zijn dan met het onwetende vacuüm waar zij door personen als Anne Vegter nu in verkeren.