De recente koersval van Apple heeft ons weer eens een wijze les geleerd: zelfs voor de grootste en duurste ondernemingen ter wereld kan het moeilijk zijn om de groei vast te houden. Groter is niet altijd beter in beleggersland. De aandelen van bedrijven met een kleine of middelgrote beurskapitalisatie (small en mid caps) hebben het op lange termijn, behalve in periodes van economische terugval, systematisch beter gedaan dan de aandelen van bedrijven met een grote beurskapitalisatie.
Zo liet de MSCI Europe Small Cap Index tussen 31 december 1999 en 30 december 2015 een totaalrendement van 292 procent optekenen, terwijl de MSCI Europe Index over diezelfde periode een totaalrendement van slechts 53 procent bood.
Als we aan de overkant van de Atlantische Oceaan een nog langere periode in beschouwing nemen, zien we dat een belegging van 10.000 dollar in Amerikaanse small caps in 1926 een duizelingwekkende 266 dollar miljoen zou hebben opgeleverd in 2014, vergeleken met minder dan 50 miljoen dollar als hetzelfde bedrag in large caps belegd was geweest.
Hoe kan deze historische outperformance worden verklaard?
De essentie van small en mid caps bestaat erin dat ze, gezien hun omvang, snel op markttendensen kunnen reageren. Small en mid caps worden gewoonlijk door één persoon of een kleine groep gelijkgestemde personen opgericht om een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt te brengen, waardoor ze van nature meer op innovatie focussen en profiteren van deze dynamische ondernemingsgeest.
Dergelijke bedrijven hebben het vaak moeilijk om aan kapitaal te komen: de oprichters zijn gewoonlijk de belangrijkste investeerders. Omdat zij hun eigen geld op het spel zetten, is het engagement van dit management dan ook zeer hoog.
Aangezien zij niet kunnen concurreren in marktsegmenten die gedomineerd worden door reuzen die van schaalvoordelen genieten, richten small en mid caps zich veeleer op een niche, waarin structurele opportuniteiten een duurzame groei ondersteunen. Denk maar aan het Amerikaanse Chobani, dat in 2005 werd opgericht door een Turkse immigrant die de Amerikanen graag met de yoghurt uit zijn thuisland wilde laten kennismaken. Vandaag is deze onderneming zo’n 3 miljard dollar waard.
Door hun focus op een nicheproduct of -dienst kunnen small en mid caps nauwe contacten met leveranciers en klanten blijven onderhouden. De oprichter van Chobani zette zijn eerste fabriek naast een melkveehouderij, schafte zich een tweedehandsyoghurtafscheider aan voor 50.000 dollar en gaf supermarkten gratis yoghurt in ruil voor de uitstalruimte die hij anders niet kon betalen.
Aangezien de startbasis van small en mid caps lager ligt dan die van large caps, kunnen ze sneller groeien. Met meer gestroomlijnde en flexibelere kostenstructuren – ondersteund door een efficiënte besluitvorming – kunnen zij hun winsten beter beheren. Bovendien herinvesteren small en mid caps meer in toekomstige groei dan large caps, deels omdat hun dividenduitkeringen veelal beperkt zijn. Ze hebben een lage verhouding schuld/eigen vermogen, die hun conservatieve leenstrategieën weerspiegelt.
Small en mid caps worden door relatief weinig analisten gevolgd, waardoor het voor hen lastig kan zijn om extern kapitaal aan te trekken en de handel minder efficiënt is. Aangezien investeringsbanken actief minder small en mid caps gaan volgen – als onderdeel van kostenbesparingen – zal deze inefficiëntie alleen maar toenemen. Daarom kunnen we ervan uitgaan dat de aandelenkoers van veel van de meer dan 1.000 Europese small en mid caps niet de correcte waarde weerspiegelt. Hier kunnen nog veel opportuniteiten worden benut.
In het licht van het huidige economische herstel is te verwachten dat de small en mid caps een outperformance zullen blijven registreren, verder ondersteund door de lagerente-omgeving die de leenkosten verlaagt en de fusies en acquisities aanzwengelt. Small en mid caps zijn dan ook aantrekkelijke overnameprooien.
Er zijn natuurlijk risico’s verbonden aan een belegging in ondernemingen die een beperkt trackrecord hebben en door weinig analisten worden gevolgd. De marktvolatiliteit en de onzekerheden op macro-economisch vlak vertroebelen het plaatje verder. Niet iedere small of mid cap zal uiteindelijk zo succesvol zijn als Chobani, dat vijf jaar na de start een jaaromzet van 1 miljard dollar realiseerde. Op lange termijn hebben de small en mid caps echter duidelijk blijk gegeven van hun potentieel om superieure rendementen neer te zetten.
De uitspraken en opvattingen in dit document zijn op persoonlijke titel van de auteur. Dit artikel kan niet worden beschouwd als juridisch, boekhoudkundig, fiscaal of beleggingsadvies.