Weten & Tech

Niemand wil een .amsterdam domein hebben

20-05-2016 20:40

De ‘Amsterdamse pioniers’ die de domeinnaam .amsterdam tot een succes zouden moeten maken lijken zich nog niet in grote getale aan te melden. Er zouden wel 27.000 domeinnamen zijn geregistreerd, maar daarvan worden er nog maar 1450 echt gebruikt, zo tekent Parool op. Volgens Dataprovider, dat in opdracht van de krant onderzoek deed is driekwart van de domeinen wel bereikbaar, maar gaat het in vrijwel alle gevallen om lege sites of namen die te koop worden aangeboden.

In 2014 vernam ThePostOnline dat de exploitatie uiteindelijk gedaan zou worden door een samenwerking tussen Mijndomein en ‘Reshift Digital’, opmerkelijk genoeg met veel oud-HUB mensen in de gelederen, dat is de uitgever die het exploitatierecht eerder verloor. ‘Reshift’ is de BV die een deel van de bladen van het failliete HUB Uitgevers opkocht. Via een omweg kwam de verantwoordelijkheid voor het succesvol uitventen van het domein voor een deel weer bij dezelfde personen terecht.

‘Teleurstellend aantal’ .amsterdam domeinen

Tegenover ThePostOnline wilde Paul Molenaar, oud-HUB en daarna CEO van Reshift Digital, eerst niet ingaan op de manier waarop men met .amsterdam aan de slag wilde. In 2015 werd uiteindelijk meer duidelijk over de strategie, die zich eerst zou richten op ‘digitale pioniers’. Daarbij werd ook gekeken naar exclusieve samenwerkingen, zoals met dancebedrijf ID&T. Exploitant werd een zusterbedrijf van Mijndomein, dotAmsterdam, met als directeur Molenaar.

Met focus op een zekere exclusiviteit leek de uitgever zich flink op de markt verkeken te hebben. Het aantal aanvragen wilde maar niet opschieten en de uitgever moest later in 2015 al toegeven dat er maar een ‘teleurstellend aantal’ .amsterdam domeinen was vergeven. “Met de kennis van nu hadden we de prijs deze eerste periode lager moeten houden en verlies moeten nemen”, moest Paul Molenaar bekennen.

Gisteren verweerde dotAmsterdam zich juist weer tegen de kritiek, tegenover Parool zei men, “Wat ons betreft zijn de resultaten om vrolijk van te worden”. Inzicht in eigen cijfers kon echter nog niet gegeven worden.

Of kopers sowieso wat zouden opschieten met een speciale domeinnaam voor Amsterdam leek altijd al twijfelachtig.