Het schijnt dat politici geen flauw benul hebben van leven aan de onder- en/of middenkant. Soms is dat gezeik van mensen die de overheid de schuld van alles geven. Dat doet me altijd denken aan bepaalde religieuze hobbyista die ook nooit schuld hebben. Vaker dan onzinnig van zich afwijzen zit er echter op zijn minst een kern van waarheid in. Neem bijvoorbeeld dit ANP‘tje:
“ROTTERDAM (ANP) – Het in Rotterdam gevoerde controlebeleid van personen die opzichtig pronken met dure auto’s of sieraden – de zogenoemde patseraanpak – schurkt aan tegen raciale profilering. Na de recente ophef over het staande houden van rapper Typhoon in Zwolle moet het Rotterdamse beleid, wat betreft de lokale afdeling van D66, tegen het licht worden gehouden.
“De scheidslijn tussen deze aanpak en etnisch profileren kan dun zijn. Wij willen van het college weten hoe hier in de praktijk mee wordt omgegaan en hoe wordt voorkomen dat mensen telkens opnieuw moeten uitleggen hoe ze aan hun auto komen”, stelt woordvoerder veiligheid Robin van Roon in schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.
Rotterdam kent sinds 2008 de patseraanpak. Bij dergelijke controles wordt aan de betrokkenen gevraagd hoe ze aan de dure spullen zijn gekomen. Wanneer ze niet duidelijkheid kunnen maken dat deze legaal zijn verkregen, dan kan dat een verdenking opleveren van witwassen.”
Kijk, D66’ers zijn veel te cerebraal om zich te verlagen tot een onderbuik. In de onderbuik wonen wezens zoals El Bosco ze schilderde. De onderbuik moeten we dood rationaliseren. De onderbuik hoort bij de slager, met een serveersuggestie.
Noem mij arrogant, maar daar pis ik op. Wie denkt dat zijn intellectuele geloofsbrieven in bloed geschreven zijn zodra er een spatje gevoel op zit, moet zich laten nakijken. Nietzsche en Kant rijden ook gewoon over de krant – met een achtcilinder. (Zie mij hier verder enorm genuanceerd zijn, mochten er twijfels zijn.)
Ik weet dingen van auto’s. Meer dan mijn vriendin lief is. Auto’s wonen net boven de huwelijkshosti – in de onderbuik inderdaad – dus ik kan me de wedijver voorstellen. Omdat ik die dingen weet en me ook door weinig anderen dan TPO’s Michiel Mans laat onderwijzen, moet u even opletten. Het is een gotspe dat rapper Typhoon is aangehouden. Niet omdat ik op de Etnisch Profileren Is Genocide-bandwagon spring, maar omdat iedere agent/wout/rus die een Mitsubishi aanhoudt, negen in plaats van acht jaar havo had moeten hebben. Wie denkkwijlt ‘grote auto=duur=coke=aanhouden=goede actie’ moet een dag met mij meelopen.
Ik woon in een stadje dat graag kakkineus wil zijn, maar eigenlijk te arm is om die pretentie vol te houden en het daarom maar over geleerde boeg gooit. Op twintig meter van mijn huis is een shoarmatent. De laatste keer dat ik keek, was shoarma dealen niet zo verschrikkelijk lucratief dat ik wekelijks een BMW M6, een horde 3 series uit het CL-segment, een Mercedes CLS55 AMG en een verlengde S-klasse hoor te zien.
Noem mij een volksmenner en een ophitser en slurp dan alsjeblieft je alcoholvrije cocktail leeg en vertrek, want je bent opzettelijk D66. En god weet waar dat tegenwoordig allemaal synoniem voor is geworden. De rare conclusie is namelijk dat als D66 meer van auto’s zou weten, ze ook zouden instemmen met de aanpak die ze volgens het ANP laken. Hoofdlevers als D66’ers zien alleen ‘dure auto’s’, maar kunnen net als die cognitief uitgedaagde agenten bij rapper Typhoon nog niet het verschil zien tussen een Mitsubishi met nauwelijks bijtelling en een Mercedes G-klasse. Daarom begrijpt een D66’er ook niet waarom rapper Typhoon een ongelooflijke fout maakte toen hij zich niet rapper Hurricane noemde. Dat soort associaties gebeurt namelijk in de onderbuik.