Misschien zal er straks een gebruind Rijkman-Groenink-achtig hoofd uit steken, maar de Mercedes-AMG S 63 cabrio is veel meer dan een patriciërs-speeltje.
Een asfaltjacht, waarmee je menig Porsche er brallend uittrekt, dat is de nieuwe Mercedes-AMG S 63 4Matic cabrio. Neem bijvoorbeeld dit cijfer: in een bijna schunnige 3.9 seconden zit deze bolide van een kwart miljoen euro al op de 100 km/u. De top is begrensd op 250 km/u, maar in theorie zou je op korte stukken de JSF er uit kunnen trappen.
Al die brutaliteit wordt gegenereerd door een lekker klassiek dikke V8-motor met 585 PK. Was getekend: AMG, het stoute broertje van Das Haus dat de toch al vermogende Mercedes-motoren van hele stallen aan extra PK’s voorziet. AMG zet de turbo erop. Letterlijk. In dit geval van de S 63 cabrio trouwens twee stuks, die in hun biturbo-configuratie harder gillen dan Axl Rose in dienst van AC/DC (aka AXL/DC, maar dit tussen haakjes).
Nu maar alvast de hamvraag: is deze auto Typhoon-bestendig? Neen. Ook deze Merc kent weer die Patriciër-achtige lijnen en wat vooral opvalt zijn de straight outta Compton-achtige velgen van 20 inch, met daarachter de rode in your face Brembo-remklauwen. Mocht de agent virtueel bij onze DWDD-darling naar binnen loeren, dan ontdekt hij verwengoodies, zoals zetels met massagefunctie, verwarmde hoofd –en armsteunen en een state of the art entertainment-systeem, waarop Typhoon z’n beats kan laten dreunen.
Al is deze bak meer John Ewbank, dan Typhoon, die – even terzijde – gelukkig wel in een witte auto reed. Hoe rijdt zo’n S-klasse cabrio eigenlijk? Voorop gesteld: deze elegante kruiser is bedoeld om te glijden, het gooi en smijtwerk (wat ie kan!) past hem minder.
Trouwens, als je dik 250-duizend euro neertelt voor een bolide van vijf meter en 2100 kilo schoon aan de haak mag je toch verwachten, dat de nieuwste techniek er in is verwerkt. Dat is hier voor negentig procent ook zo, maar dat geldt – minpuntje – niet voor de transmissie, die met z’n zeven versnellingen (niet slecht, natuurlijk) niet van de nieuwste generatie is.
Mercedes heeft namelijk al negentraps-bakken beschikbaar. Beetje jammer. Maar goed, geloof ons, ondanks dat blijven de koppen nog rustig draaien, wat hier in Nederland vaak neerkomt op verbazing, hier en daar een duimpje omhoog en soms ook onversneden háát. Dit landje heeft soms wat moeite met een gunfactor. Soit. Wij juichen het toe, als een fabrikant niet het gemiddelde, maar het summum opzoekt.
En dat is deze wagen. Vergelijk dit vierwielaangedreven asfalt-jacht gerust met Famke Janssen in de Bond-film GoldenEye. Ze is bloedmooi, wellustig, slim, charmant, maar als het moet verpulverd ze je easy tussen haar ranke benen. Heel smaakvol vintage vinden wij dat de kap is uitgevoerd in klassiek stof. Slim, want zo’n aluminium-vouwdak neemt achterin zoveel ruimte in, dat de auto dan zo’n Kim Kardashian-kont krijgt. Stof is chiquer en smaakvoller.
De verleiding is groot om deze fraaie Mercedes als miljonair-fair-nouveau-riche-gukkie-achtig voertuig te kwalificeren. Niet doen. Zo’n S-klasse cabrio heeft de schijn misschien tegen, maar deze versie heeft een onderlaag van geletterdheid en eruditie.