Op het vijfde album Juice Fruit keert Kraak & Smaak muzikaal terug naar het organische soulvolle geluid van hun eerste albums. Het internationaal vermaarde producerstrio uit Leiden gelooft in tegenstelling tot collega’s nog altijd in de meerwaarde van albums boven losse tracks. “Veel artiesten hebben tegenwoordig maar twee à drie goeie nummers maar een album is nog steeds een werkend format.”
Mark Kneppers is jarenlang succesvol als helft van het dj duo Wipneus en Pim. Vanaf 2003 legt hij zich samen met Oscar de Jong en Wim Plug vooral toe op Kraak & Smaak. Het debuutalbum Boogie Angst verschijnt in 2005 en slaat internationaal aan. Kraak & Smaak staat op grote festivals als Glastonbury, Sziget, Coachella en Pinkpop. Het trio maakt remixen voor onder meer Moby, Aretha Franklin en Röyksopp. In 2015 richt Kraak & Smaak het eigen label Boogie Angst op.
Kraak & Smaak heeft altijd een herkenbaar eigen geluid gehad, vindt Oscar de Jong. “Beginnende producers hebben de neiging om iets één op één te kopiëren. Als je langer bezig bent, heb je dat minder. Ik zie veel jongens die Flying Lotus proberen na te maken. Het enige dat ze kennen, zijn die nieuwe dingen. Het klinkt een beetje ouwelullerig, maar wij hebben veel meer muzikale kennis. Daardoor weten we wat wel en niet relevant klinkt. Ik zeg niet dat we vernieuwend zijn want alles is al gedaan. Je moet iets maken met een eigen identiteit dat aansluit bij het geluid van het moment. Volgens mij kunnen we dat wel.”
Mark Kneppers gelooft nog altijd in het album als muziekformat. “Iedereen roept dat albums niet meer belangrijk zijn. Maar als je een lp of cd uitbrengt, gaan mensen er toch naar luisteren. Ons eerste album Boogie Angst klonk echt als een geheel. Dat zette ik op in de platenzaak waar ik werkte. Als de plaat was afgelopen, had ik er 7 exemplaren van verkocht. Andere albums van ons die meer variatie hadden, verkochten minder hard. We wilden dat Juicy Fruit weer echt als een geheel zou klinken.”
Kraak & Smaak werkte drie maanden intensief aan het nieuwe album. Oscar: “Door verder zoveel mogelijk af te zeggen ben je heel gefocust, dat werkte goed. De vorige platen deden we meer overal tussendoor, maar ik vind deze echt beter. Door de focus klopt het gewoon allemaal, er staan weinig zwakke momenten op.”