Eigenlijk kan dit betoog in 1 zin: oudmediale subsidiestrooiers hebben geen idee wat ze doen en smijten vier ton over de balk aan onzinprojecten waar nooit iemand meer van gaat horen, die een gezamenlijke kostprijs van hooguit 20.000 euro hebben.
Maarja, dat zou een kort verhaal zijn en wij, de vrije jongens (m/v) van de ondernemende, subsidievrije internetmedia, moeten werken voor ons geld en voor de aandacht van u, de lezer. Wij krijgen geen zak geld om iets te ‘ontwikkelen’ wat al bestaat, en dat het dan niet uitmaakt dat alleen onze moeders en onze beste vrinden het uit beleefdheid eens bekijken.
Anyway, lalalageld, gratis te geef voor journalistieke innovatie, want zoals iedereen weet is subsidie en afhankelijk hét middel om rendabel, ondernemend en creatief te worden. Kijk maar naar de publieke omroep, bijvoorbeeld.
Een ton subsidie voor The Case, iets met een platform voor documentaires waarbij ‘internet’ (modern massamedium geliefd bij den jeugd, red.) de oude vertrouwde televisie (op vaste tijden dingen bekijken die op ‘internet’ eerder, leuker en beter zijn, red.) vervangt.
Een BNR-podcastnetwerk vangt 50K. Een podcast (den radio, maar dan naar believen te beluisteren op het door den luisteraar gewenschte tijdstip via het ‘internet’, red.) promoplatform waar experts kunnen vertellen over zzzz…*snurk* hmmbgrrmbl he wat? Oh, ja een radiozender die radioprogramma’s gaat maken, SUPERinnovatief!
Fixed, alweer podcasts maar dan met beeld via een app. God-ver-domme wat een idee! Een platform-app-dinges dat beeld laat afspelen met bijbehorend geluid, als dat tegenwoordig al kan mensen! Wij van TPO gaan volgend jaar een voorstel indienen voor subsidie om een apparaat te ontwikkelen dat de letters meteen als je ze typt, op een papier print. Iedere individuele letter maakt dan meteen een afdrukje in inkt op een vel papier dat je in de machine invoert. Maar niet verder vertellen, we moeten het nog patenteren.
Sustainable Transition Tracker ‘is een dataplatform waarin de voortgang van duurzame ontwikkelingsdoelen wordt bijgehouden.’ Waarschijnlijk kreeg dit project een halve ton omdat niemand van het fonds durfde toe te geven dat ze doelstelling niet begrepen. De volgende zin van de pitch schept een beetje duidelijkheid: ‘Gegevens worden verzameld uit verschillende bronnen en gemakkelijk beschikbaar gesteld aan betalende abonnees.’ Aha. Een krant (courant, red.) dus. Met het woordje ‘duurzaam’ erbij want de nieuwe kleren van de keizer zijn allemaal eko.
Ook een halve ton: Publicism Blockchainjournalistiek. Wij hebben geen idee wat dit is. Iets met veilige journalistiek en persvrijheid, want onthoud: een vrije pers, is een gesubsidieerde pers!
Botcave, 22.700 eurootjes voor een robotchatfunctie die regionaal nieuws gaat aanprijzen. Riiight…
Nu wordt het lachen. Bijna 25k is er weggegeven aan alweer een podcast, waarbij de initiatiefnemers alle slachtoffer-vakjes hebben aangekruist: Dipsaus is een soort radioversie van de Viva (circulaire voor middelmaatige vrouwmenschen met hysterischen grondslag, hetgeen den leezer zich doet afvragen of het algemeen kieschrecht voor vrouwmenschen wel zoo een goed idee was, red.) speciaal voor zwarte vrouwen want die zijn extrazielig en worden genegeerd. Echt! Waar! Een superprofessionele podcaststudio heb je voor 1500 piek wel, maar 24.800 piekenpegeltjes voor RadioSylvana, kan dus gewoon! En het wordt beter: subsidiespons herstelbetalingsprostituee race hustlende huidskleurmarketeer initiatiefnemer is niemand minder dan Anna Steijn, kudt dat klinkt niet etnisch genoeg Anusha Nzume! Raar, die is getrouwd met een medisch specialist en heeft de centjes helegaar niet nodig om een beetje te podcasten. Maargoed. Oh en verder geen grapjes over maken gaarne, dat MAG NIET.
Ah lachen, daar komen de Twitter warriors. Grap over vrouwelijk geslachtsdeel mbt een podcast van 25.000 euro = seksisme. Weer wat geleerd.
— Mark van der Molen (@MarkvdMolen) July 26, 2016
Tot slot valt er 32.500 eypo uit de geldboom voor 1848 EU-monitor, een rssfeed (gestaage stroom ‘internet’updates vergelijkbaar met de werking eener telex, red.) van EU-beleidsstukken. De initiatiefnemers hebben dus wat hier openbaar en gratis toegankelijk is, vermarkt aan de ingeslapen aambeien van het ‘innovatie’fonds. Geniaal.
Wij zouden nu het liefst ergens gaan zitten huilen in een hoekje maar wij hebben wél talent, creativiteit, eigenwaarde en werklust, wij wél, en hebben derhalve geen subsidie en geen tijd voor die onzin. Voorwaarts!
Hieronder vindt u een lijst van geslaagde journalistieke projecten die afgelopen jaren subsidie kregen:
– Blendle
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–— ThePostOnline (@TPOnl) July 26, 2016