Bij (in alfabetische volgorde) Adidas, Albers de Vries Communicatie, Ambulance Dienst Amsterdam, Arcadis, AT5, Toerisme Bureau Baskenland, Belastingdienst, BNN-VARA, Booking.com, Carbon Events, Cordaan, De Nederlandsche Bank, de Europese Commissie, FIAT, FIP Cruise, FunX, de Gemeente Amsterdam, GGD Amsterdam, Google, het GVB, de ING Bank, Jack’s Casino, Kamaliya Zahoor, KPN, de Nederlandse Roeibond, Laser Aestatic, de Loetje Groep, het Ministerie van Defensie, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, NUON, OLVG, OUTtv Media BV, PostNL, HVO/Queriodo, PvdA, PwC, Politie, Rabobank, Radio Decibel, Randstad, Philips, GroenLinks, Royal Flora Holland, SiamRainbow, St. Ocean, Stedelijk Museum Amsterdam, Triple Media, VBAT, VVD, Vodafone, Waternet, WE Europe b.v., en last but not least Wieden en Kennedy Amsterdam, kijken de directies al maandenlang uit naar aanstaande zaterdag. Gay Pride!
Fijn met een boot vol drank door de Amsterdamse grachten varen! Solidair zijn met de homo’s! Als die er nog zijn tenminste, want het aantal ‘homo-boten’ is de laatste jaren behoorlijk in de verdrukking geraakt. Vooral overheidsinstellingen en het bedrijfsleven zitten tegenwoordig vooraan als het gaat om de verdeling van de boten. Dit jaar mag zelfs een van de oudste gay-cafés van Amsterdam, het Mandje van de roemruchte Bet van Beeren (Zeedijk) niet meer meedoen. Ook andere bekende gay-plekken zoals Café Kalff, Dining Diva’s, Stichting Kei Roze, Gay Rotterdam, Bar de Enghel, Sunday White of de Gaypride Amersfoort zijn uit het balboekje geschrapt.
In 1996, bij de eerste Gay Pride, was de organisatie dolgelukkig dat er überhaupt iemand meevoer. Maar vanwege het succes en omdat de grachten het aanbod niet aankonden, is het aantal boten al jaren geleden teruggebracht tot maximaal 80. Tot vorig jaar werden die ingedeeld in categorieën, (landelijke of lokale overheid, commercieel groot, klein, non profit landelijk, lokaal enzovoorts) en werd er bij over inschrijvingen geloot, om te voorkomen dat Roze 50+ of Lellebel of Disco Dolly buiten de boot zouden vallen. Boze tongen beweren dat daar destijds al de hand mee werd gelicht. Maar dit jaar is de gay-gemeenschap ervan overtuigd dat er vals spel wordt gespeeld.
Omdat Amsterdam hoofdstad is van Europride, ‘en alle ogen gericht zullen zijn op Amsterdam’ zijn die regels geschrapt. De parade moet namelijk grootser en mooier worden dan ooit.
Een speciale ballotagecommissie, bestaande uit Frits Huffnagels (voorzitter Amsterdam Gay Pride), Marie Ricardo (COC), Josee Rothuizen (Senior Pride) en tv-presentator Cornald Maas heeft beoordeeld welke 80 ‘mooiste boten’ met de ‘beste boodschap’ in de prijzen vielen. En helaas, jammer dan, maar die vond bijvoorbeeld dat de boot van YOURLILY , promotor van Nederlandse lelies, met Pascal Koeleman en Rudi Tuinman aan boord, van het gezellige SBS6 programma Hollands Beste Bloemstylist vele malen te prefereren valt boven een boot van ‘t Mandje of café Kalff die aandacht vragen voor de rechten van homo’s in Afrika (saai toch!).
De Gay Pride Parade of Gay Pride, is ooit begonnen ter nagedachtenis aan de Stonewall-rellen in 1969 in New York tegen de (zoveelste) hardhandige ontruiming van hun café. In Nederland werd het al snel een soortement van tweede Koninginnedag (Koningsdag) voor boeren en buitenlui. Leuk met het hele gezinnetje blote leernichten kijken. Dik een half miljoen bezoekers staan er jaarlijks naar de botenparade te loeren. De NS verkoopt speciale kaartjes en de stad Amsterdam vindt het ook wel prima (toerisme!) en subsidieerde de Gay Pride met 250.000 euro (in 2015). Ook overheidsinstellingen en politieke partijen wilden ‘best wel’ laten zien dat zij niks tegen homo’s hadden (mits die zich een beetje netjes gedragen; zo staat het tegenwoordig in de richtlijnen voor de parade). In hun kielzog volgde het bedrijfsleven, dat in de loop van de jaren een geweldige, min of meer gratis marketingmogelijkheid ontdekte.
Ooit kostte het meedoen 75 gulden. Tegenwoordig varieert dat van 650 euro tot 15.000 euro en de prijzen voor het huren van een boot tijdens de Canal Parade (de verhuurders zijn ook niet gek) liggen tussen de 4000 en 10.000 euro. En dan komt natuurlijk nog de ‘aankleding’.
Café het Mandje is bij wijze van spreken al blij als de gezamenlijke clientèle de basis-kosten bij elkaar weet te sprokkelen plus de kosten van enige ballonnen. KPN of VARA of Adidas lachen daar natuurlijk om. Die zijn al maanden in de weer om te bedenken hoe ze dit jaar nóg meer (gratis) aandacht kunnen krijgen dan Bo Krook van het inmiddels wereldberoemde Utrechtse FlyboardTeam.
Wie gratis wil kijken moet tegenwoordig érg vroeg opstaan. In de grachten liggen rijen dik sloepen die handige jongens en meisjes al dagen van te voren daar hebben neergelegd. Toegang 100 euro, inclusief drank. De allerbrutaalsten leggen niet eens boten neer maar zetten parkeerplekken aan de gracht af met linten, en vragen toegangsgeld.
De firma Ditzo stuurde haar klanten een paar dagen geleden een schrijven waarin kaarten voor de ‘allervetste’ boot worden verloot, de openingboot van de flyboards (die van vorig jaar dus). Geen woord over homo’s of lesbo’s. En de Koninklijke Nederlandse Roeibond doet de plaatskaarten gewoon in de aanbieding; 50 euro voor studenten en 250 voor een ‘gewone’ passagier. Ook hier geen woord over homo’s of lesbo’s. Met de deelname aan de ‘wereldvermaarde botenparade’ wil de Roeibond uitdragen dat roeien ‘een sport is voor iedereen’.
Tip: de gemeente Amsterdam zoekt nog ‘figuranten’ die ‘een paar simpele maar leuke pasjes kunnen doen’ voor het ‘persmoment’ als de gemeente-boot voorbijvaart aan de Prinsengracht. “Je krijgt een T-shirt van de Gemeente én een kleine vergoeding voor jouw aanwezigheid en inzet”. En je staat natuurlijk met je neus vooraan. “Stuur mij z.s.m. een persoonlijk bericht als je mee wilt doen”, schrijft Bernadette Bastemeijer op Facebook.
“I am not gay, but I respect those who are“, voegt ze er aan toe.