Recensie

Renault Talisman Estate: Fransen beslechten concurrentieslag met ‘plus grande’ bagageruimte

26-08-2016 17:35

Renault en grote wagens, dat is altijd een gammele combinatie geweest. Niet van de kant van de Fransen overigens, want die leverden bijvoorbeeld met de 25 en de Safrane fraaie limo’s af, die stukken betrouwbaarder waren dan de immer wantrouwige consument vermoedde (joh, zelf heeft auteur dezes jaren zonder enige storing een Laguna diesel uit 2002 gereden, die uiteindelijk bijna de drie ton aantikte, maar dit tussen haakjes). Een opvolger van de Laguna was er lang niet (we rekenen de Latitude niet mee), maar Laurens van den Acker schonk ons vorig jaar de Audi A6-achtige (en dit is bedoeld als compliment), maar ook artistiek en frivool geboetseerde Talisman. Daar is nu ook een onvermijdelijke estate van, die TPO in de Franse Jura twee dagen mocht loslaten.

RENAULT TALISMAN ESTATE (KFD) - PHASE 1

Rumoer


Welnu, dat ging vrij soepeltjes over de Route Departementale’s met de twee topmotoren, die de Talisman deelt met de Espace, te weten een benzine-krachtbron van 200 PK en een 160 PK-Dci. Beide zijn dankzij twee turbo’s uitermate atletisch. We probeerden ook even de benzinemotor van 150 PK, waarvan wij denken dat die het meest in Nederland wordt verkocht. Deze komt ook prima mee, al is ie vlagen een beetje rumoerig. Bergop dan… Net als bij andere Laurens-modellen vinden we weer (veel) technische ambitie in deze Talisman. Neem het zogeheten 4Control systeem, waarbij de achterste wielen steeds een paar graden monter in bochten meesturen. Dat kan soms even wennen zijn, vanwege dat kleine schopje onder je kont, maar echt: nog nooit nam je een rotonde, of knijpende bochten zo vertrouwd en strak. Top-innovatie.

4-renault-talisman-estate-

De meest luxe Initiale Paris-versie van deze station kent voorin speciale nappa-leren fauteuils, die je eigenlijk alleen maar vindt in chique Engelse herensalons. Het centrale dashboard is opgeleukt met een fraai giga-multi-mediascherm, waar je door de vele menu’s kan swipen. En het is daarbij persoonlijke voorkeuren galore, zoals de climate control, de persoonlijke stand van de stoelen en de variabele rij-eigenschappen, die de diverse berijders als standaard voor zichzelf kunnen programmeren. Daarnaast kan je – geinig – de kleur van het interieur instellen: van KLM-blauw naar bijvoorbeeld wuft roze, of TPO’s favoriet (not): het morgenrood. Deze premium-toepassing zegt iets over de (high tech) ambitie bij de fabrikant.

De Talisman is ook opgetuigd met veiligheidssnufjes, zoals een adaptieve cruise control, die het heersend deed op de rustige wegen in Frankrijk, maar die het, zo vermoeden wij, toch wat moeilijker zal hebben op de A4 in de ochtendspits.

RENAULT TALISMAN (LFD) - PHASE 1

Combiland-oorlog


Zoals bekend worden de oorlogen in combi-land uitgevochten in de bagage-ruimte. Wie daar de meeste kubieke meters levert, wint. Size Matters. Soit, moet Van den Acker gedacht hebben, want hij offerde in vergelijking met bijvoorbeeld de Passat Variant bijna 80 litertjes op aan de vormgeving. Shape Matters. En daar houden wij van. Echter, de eerlijkheid gebied ons wel te melden dat de afdekhoes in deze estate wat lager ligt dan bij de Duitsers. Denk je die even weg, dan valt er enorm veel te stapelen. Als je de achterbank wegklapt, dan ontstaat er zelfs een soortement Ziggodome met een laadruimte van 1680 liter.

RENAULT TALISMAN (LFD) - PHASE 1

Door te pielen met de lijnen van de zijramen heeft onze Laurens de iets langere station esthetisch ook smakelijk gehouden, met als bijkomend voordeel dat de achterpassagiers ook iets meer hoofdruimte hebben dan in de sedan, de benen konden ze al riant strekken. De Talisman heeft grote wielkasten en is dus leverbaar met Straight Outta Compton-achtige 19-inch velgen om ze te vullen. Dat smoelt het beste. Echter, 18 inch rijdt veel comfortabeler, dus alléén daarin volgen we Laurens niet.

Vanaf 31.790 euro

talisman-estate-galerie-media-05