Recensie

Recensie nieuwe Zafira: Knotjes-killer die nummer 1 verkooppositie van Opel rechtvaardigt

12-09-2016 14:40

Wie een Opel koopt, is van Teflon. Want het wachten is natuurlijk op al die voorspelbare grappen (zó 1998). Ondertussen maken ze topauto’s, zoals de Zafira. En staan ze weer nummer 1 in de autoverkopen in Nederland (zoals ook in 1998).

Voor het modeljaar 2016 is Opel’s MPV grondig aangepast en opgepoetst. Gebleven is uiteraard die (Ryanair-achtige) derde zitrij, waarbij je de seats zo uit de bagageruimte kunt illusioneren. Opel kwam hier ooit als eerste mee, maar dit terzijde. Het oude dashboard, waar overigens niets mis mee was, ging wel naar de sloop en nu treffen we op onze testrit rond Frankfurt een high-tech beeldscherm, dat alle knopjes en hendeltjes heeft opgeslokt. Fraai. Bovendien kan je er nu ook je smartphone (Apple of Android, maakt niet uit) aan hangen, om bijvoorbeeld te navigeren. Uiteraard bestaat er tevens een fabriek-af satnav-systeem, inclusief andere multimedia-toeters & bellen, maar die optie is iets duurder. Sowieso laat Opel zich gelden als het gaat om connectiviteit.

Opel Zafira

Hulpdiensten

Neem OnStar. Dat systeem alarmeert – via een Nederlandstalig callcenter in Luton, Engeland – automatisch de hulpdiensten mocht u overdwars een greppel in rijden, of André Hazes jr. in ramzicht hebben. OnStar voorziet ook in een WiFi-hotspot, zodat uw kids (remember: u kan er achterin 5 vervoeren) hun Pokeman-jacht voort kunnen zetten. De opfrisbeurt van de Zafira komt ook met vernieuwde motoren, zoals de 2.0 CDTi, die nu gekieteld is tot 170 PK. Meest bronstige krachtbron is de 1.6 turbo benzinemotor, die elk GTI-petje bij het verkeerslicht om de puisten slaat met 200 PK, je Woezel & Pip-zonneschermpjes ten spijt. Ja, Laten we namelijk hier eerlijk zijn: je bent geen hipster. Da’s maar goed ook, want met een Zafira zeg je: dood aan alle knotjes!

opel-zafira-2

Sukkel

Een Zafira-rijder bezoekt die fake ADAM-toren in 020-Noord niet, je vindt hem ook niet bij al die overpriced Foodtruck-festivals (kots) en dat weekend Brooklyn (dat was hip tot 2012) is niet aan hem besteed. Niet dat hij (ja, hij) een Coldplay-luisterende sukkel is, hoor. Op de parkeerplaats van Lowlands troffen wij toevallig hele vloten aan Zafira’s aan, want mocht je het nog niet hebben gehoord: Opel’s zijn cool. Het merk heeft inmiddels een interessante renaissance doorgemaakt, met als pareltje de uitverkiezing (terecht) van de Astra tot auto van het jaar 2016. Kroon op het werk is echter dat ze nu dit jaar na lange tijd weer nummer 1 staan in de autoverkoop van Nederland. Voor de oudjes onder ons een feest der herkenning, immers in de twintigste eeuw stond Opel meer dan dertig jaar ononderbroken op nummer 1. Het kan niet anders dat Opel door de Zafira nog wat vaster op deze felbegeerde positie zal verkeren. Want ze gaan gewoon door waar ze goed in zijn. Logisch dus dat het frisse smoelwerk van de Astra nu ook is doorgetrokken tot de Zafira.

opel-zafira-3

Nightriders


Daarnaast heeft de auto tal van veiligheidsvoorzieningen van de Astra geadopteerd. Zoals het nieuwigheidje genaamd ‘IntelliLux LED Matrix’, dat het (groot)licht naar de omstandigheden aanpast, om tegenliggers niet te verblinden, of om te wijzen op risicosituaties. Vooral rustgevend voor de Nightriders onder u. Ook handig: met een speciale knop kun je de zijkant, berm of stoep acuut uitlichten. Wij noemden dit na een ervaringstest overigens al snel de Rob Oudkerk-stand. Wat niet veranderd blijkt bij Opel, is het veel voor weinig-format. Een Zafira Tourer Blitz heb je op vijf euro na al voor 28.000 euro. Dan krijg je de 1.4 turbo-motor, de perfect outillage voor het Nederlandse verkeer. Zoals we al vaststelden voor je verjaardagsfeest-image hoef je een Zafira niet meer te laten (Joh, fuck al die KIA-rijders). Sterker nog sinds die ridicule ‘Duitsers maken geen grappen’ commercials zijn Opels cult. Ich bin ein Opel.