Business

Je eigen ideeën vormgeven, dat kan in een eigen ‘start-up’ bij Deloitte

26-09-2016 19:01

Deloitte is een van de grootste zakelijke dienstverleners ter wereld. Dat is misschien niet direct een omgeving waar je veel vrijheid voor eigen innovaties zou verwachten. Maar voor een goed, impactvol idee staan we altijd open. Zeker als dat idee bijdraagt aan een veiligere wereld en ons bedrijf commercieel succes kan opleveren. Dan kun je zomaar de kans krijgen om je eigen ‘start-up’ onder de vleugels van Deloitte op te zetten. Op die manier heb je ook nog eens meer kans dat jouw idee een succesvolle businesscase wordt.

Rob Peters (34) is Senior Manager Deloitte Risk Advisory en kreeg binnen Deloitte ruimte voor zijn eigen initiatief, zodat hij de kans had verder te werken aan zijn eigen ideeën. Daarmee laat Deloitte zien niet alleen een belangrijke zakelijke partner voor bedrijven te zijn, maar ook ruimte te scheppen voor innovatie. Dat kan klein beginnen, met een idee van Rob, en daarna snel doorgroeien.

Jouw eigen expertise matchen met die van Deloitte, om snel door te kunnen groeien binnen een eigen innovatie-traject? Kijk of jij bij ons past.

“Ik kom uit een accountantsfamilie, zowel mijn vader als moeder waren het. Ik schijn op mijn vijfde al geroepen te hebben ‘Ik word ook accountant!’”, zo vertelt Rob over zijn introductie tot de accountancy. Hij lijkt daarmee geboren voor een carrière als accountant, maar tijdens een interne challenge krijgt hij een nieuw idee. Hoe zou Deloitte kunnen zorgen dat medische apps direct met een audit statement in de verschillende app-stores komen?

Snelkookpan voor een goed idee

Zo’n plan staat er niet in één keer, maar de organisatie van Deloitte fungeert hier als startmotor en snelkookpan voor nieuwe ideeën. Daardoor kon Rob snel doorgroeien en werken aan zijn eigen innovatieve idee. Dat is hard werken. “Naast mijn accountancywerk heb ik in de weekenden en soms tot midden in de nacht het plan geschreven”.

Een innovatietraject betekent namelijk ook dat je plan op elk punt waterdicht moet zijn. En juist de inbedding in de organisatie zorgt dan voor betere businessmodellen. “Ze namen het zeker serieus maar waren vooral nieuwsgierig naar het businessmodel”. En daarna kan het snel gaan; Rob kwam in dienst bij de afdeling Innovation, waar hij door kon werken aan zijn eigen idee. Daarbij kwam het goed uit dat Deloitte zelf afdelingen voor bijvoorbeeld afdelingen voor privacy en security heeft. “Het feit dat we al die expertise al in huis hadden bij Deloitte en we met een multidisciplinaire aanpak konden werken, heeft onze business case enorm versneld”.

Al na een jaar was het product volwassen genoeg om een volgende stap te zetten. Dat zijn de voordelen van innoveren binnen een grote, toonaangevende organisatie. Een goed, impactvol idee wordt opgepakt, en er wordt meegewerkt aan de succesvolle implementatie van je idee. Zo sta je niet alleen, maar bouw je voort op de kennis en kunde van collega’s.

Werken voor jezelf, met alle support van Deloitte

Rob zelf staat inmiddels voor de volgende uitdaging op deze nieuwe weg: de business line commercieel succesvol maken. Werken aan een eigen project, met alle kennis om je heen die je nodig hebt, een fantastische ervaring, vindt hij. “Ik had ook prima het normale groeipad als auditor kunnen doorlopen. Maar ik had vertrouwen in het idee, mezelf en in alle resources binnen Deloitte. Met als resultaat dat ik uiteindelijk versneld promotie heb kunnen maken”.

Kun jij net als Rob buiten de kaders van je eigen vakgebied denken? En barst je van de ideeën waarmee je de wereld en ons bedrijf verder kunt helpen? Lees hier meer verhalen over de impact die je bij ons kunt maken.