Wie wat fanatieker z’n websitestatistieken in de gaten houdt, kan soms voor verrassingen komen te staan. Een oude pagina die om onduidelijke redenen ineens viraal gaat is vaak fijn om te zien, maar het kan ook onnodige hoofdbrekens opleveren. Wat is dat verkeer uit die onduidelijke bron? Waarom zit er een rare querystring in een URL? Vaak is het ‘niets’, een grapje van iemand die naar je site linkt, of een eerder gedeelde link waar bij het doordelen een keer iets mis is gegaan. Toch werd bij onze redactie half september de aandacht gegrepen door het opvallende campaign_id=A100.
Eerst leek het er op dat iemand een keer link met een verdwaald campagne nummer had gedeeld en dat daar nu toevallig aardig wat verkeer op binnenkwam. Het betreffende artikel was namelijk al populair. Hetzelfde campaign_id kwam echter al snel bij andere artikelen terug. Waren we ergens opgenomen in een dagelijkse nieuwsbrief? Maar waarom dat id? Of zou er iemand ergens een campagne met onze site er in draaien? (En waarom dát dan?)
Een zoektocht leverde niet veel op, behalve het feit dat enkele andere sites wel eens gelinkt zijn met hetzelfde campaign_id. Wat mij al snel opviel was dat alle bezoekers via mobiel of tablet kwamen. Dus richtte ik me op een zoektocht naar welke mobiele app hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Uiteindelijk eindigde die speurtocht bij de newswidget op iOS. Vanaf versie 10 is er een nieuw ‘berichtencentrum’ waar de Spotlight Suggestions zijn vervangen door Siri Suggestions en enkele widgets.
Een van die widgets is ‘News’. Aangezien er bij ons nog geen Apple News beschikbaar is wordt die gevuld met, wat lijkt, een aantal suggesties van artikelen die aansluiten bij je taalgebied en plaats. In ons geval is dat vooral op taalgebied; ook Vlaamse sites staan er af en toe tussen.
Doorklikken vanuit deze widget laat inderdaad zien dat deze links een campaign_id=A100 meegeven aan de links. (Apple 10.0?) De vraag is natuurlijk, waarom. In ieder geval hadden we nu wel een antwoord op onze vraag “Waar komt dit verkeer vandaan?”.
De bezoekers die je nieuw binnenkrijgt zijn allen mobiele bezoekers. Mocht u het nog niet door hebben: dat is inmiddels voor een beetje nieuwssite de hoofdmoot van bezoekers. Bedenk dus hoe je site op mobiel er uit ziet. En mobiel bezoek is hiermee gewoon nog een tandje belangrijker geworden.
Alle bezoek is, uiteraard, afkomstig van een Apple-device. Een iPhone of iPad. Later kun je op hetzelfde ID wel vervuiling zien, na doordelen van de link, maar het oorspronkelijke bezoek bestaat uit mobiele Apple-gebruikers.
Bezoekers via deze links blijven niet allemaal heel lang op de site. Het verkeer viel ons direct op na de introductie van de nieuwe iOS versie. Zoekend op dit ID kun je de introductie bijna precies aanwijzen. Dat niet iedereen blijft hangen heeft te maken met het feit dat veel mensen per ongeluk op dit scherm terecht zullen komen. Eerst moest je namelijk ‘naar rechts swipen’ om je iPhone te ontgrendelen, maar daar zit nu ineens dit berichtencentrum. Van de andere kant blijken genoeg mensen te denken “Ik klik toch eens op een link”. Het berichtencentrum zit daarnaast ook na ontgrendelen nog gewoon in het scherm ‘links’ op je telefoon.
De stroom aan bezoekers is niet de grootste bron binnen de verkeersstatistieken, maar valt opvallend goed samen met populaire artikelen. Op sommige dagen zorgde het voor een flink deel van het bezoek bij één zo’n artikel. Hoeveel je er uit haalt zal per site verschillen, maar het is een interessante ontwikkeling.
Vorige maand draaide ThePostOnline een zeer goede maand. Dat is niet dankzij deze nieuwswidget in Spotlight, maar het heeft de maand zeker nog een stapje extra gegeven.
Is dat een nieuwe recordmaand in traffic, or are you just happy to se me @bertbrussen?
— Gyurka Jansen (@ThE_ED) September 25, 2016
Is dit een eerste stap naar de introductie van Apple News in Europa en andere gebieden? Het levert in ieder geval voldoende stof tot nadenken op, over (nog) meer aandacht voor mobiel gebruik.
Welke bronnen worden er nu gebruikt voor de widget? En welke artikelen komen er nu in voor, en waarom? Dat blijft, zoals vaak met dit soort zaken, nog een beetje in het duister tasten. Apple gebruikt een aantal vrij gewone nieuwsbronnen, van De Volkskrant en AD tot De Correspondent en ThePostOnline.
Waar deze bronnen op geselecteerd zijn blijft onduidelijk, misschien heeft een redactioneel team van de mannen in Cupertino met een half oog naar Google news de eerste selectie gemaakt. Een vraag aan de collega’s van iCulture bevestigde mijn vermoedens dan het voor ons als redactie nog giswerk naar de criteria is. Het is de curatie van Apple News, maar dan zonder de achterliggende aparte app (die nog niet beschikbaar is in de Benelux).
Dat het berichtencentrum ook Siri suggestions bevat lijkt te suggereren dat er enige intelligentie achter de selectie zit, maar een directe linkt met de zoekgeschiedenis blijkt nergens uit. De dynamiek lijkt inmiddels wel te veranderen, een vrij grove steekproef liet zien dat veel mensen eerst dezelfde nieuwssuggesties kregen, maar nu vaak verschillende berichten zien.
Een voorbode van een creatieve of algoritmische selectie van nieuws door Apple, ook in Nederland? U mag het zeggen. Het is niets om je druk om te maken, nieuwsorganisaties zijn al gewend dat de Facebooks en Twitters mede bepalen wat nu populair wordt, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Als gebruiker heb je in ieder geval de controle over je scherm nog in die mate dat helemaal beneden in het berichtenscherm een knopje ‘wijzig’ danwel ‘edit’ te vinden is waarmee je de widget geheel kunt weghalen.
Opvallend is wel dat een deel van de gebruikers de nieuwslijst nu ontdekt lijkt te hebben, er wordt ook na de eerste gewenningsperiode nog regelmatig op geklikt. En dat is misschien precies de bedoeling van Apple, dat vast niet zomaar het widgetscherm op de plek van de oude ‘unlock’ functie verstopte. Wij zijn benieuwd of het campaign_id later ook nog mee verandert met de iOS versie, dat selecteert wel zo lekker in je analysetooltje.