Achtergrond

Niemand wil Twitter kopen: overnamestrijd bloedt dood

15-10-2016 11:48

De overnamestrijd rond Twitter lijkt -op dit moment- langzaam dood gebloed nu gisteren bekend werd dat ook Salesforce geen interesse meer heeft in het Social Media bedrijf. Salesforce, bekend van een CRM systeem, werd eerder nog genoemd als slechts één van de mogelijke overnamekandidaten voor het bedrijf. Van die geïnteresseerden was Disney een van de meer opmerkelijke.

‘Twitter past niet bij ons’

Twitter tastte de mogelijkheden de afgelopen tijd voorzichtig af, en verschillende bedrijven meldden zich met interesse. Daaronder was naar Salesforce en Disney ook Google. Het aandeel Twitter ging kort omhoog door overnamegeruchten, maar moest later weer inleveren. Geruchten over een op handen zijnd overnamebod kwamen nog in een stroomversnelling nadat investeerder Marc Andreessen een ‘twitterpauze’ aankondigde en al zijn tweets deletete.

Salesforce topman Marc Benioff vrijdag zei tegenover de Financial Times over Twitter, “Het paste niet bij ons”. Benioff vindt Twitter strategisch toch niet passen bij zijn bedrijf. “Het in een kwestie van prijs, maar ook van cultuur en van het hele plaatje”. Waar er eerst een strijd rond Twitter leek te ontstaan is een hoop op verschillende biedingen nu als een nachtkaars uitgegaan. Google en Disney haakten eerder al af en lieten het bij verkenningen van de mogelijkheden.

Het was nooit zeker dat het daadwerkelijk tot biedingen zou komen, maar met verschillende opmerkelijke geïnteresseerden kwam de geruchtenmachine rondom een interessante nieuwe eigenaar snel op gang. Twitter lijkt voor andere bedrijven vooral interessant als distributieplatform.