Skoda heeft zijn eerste SUV vernoemd naar een beer. Dit zou inderdaad een ‘dierbare’ auto kunnen worden. Zelfs voor potente vaders en moeders. Skoda was in Berlijn reuzetrots op haar eerste SUV ever, de Kodiaq. En, sorry voor de woordspeling, het is inderdaad een beregoede auto.
Maar waarom in Berlijn, horen we je nu denken, en niet in thuisstad Praag. Welnu, de reden is nogal schattig: Berlijn heeft een enorme beer in het stadswapen en ja, Skoda’s nieuwe en eerste SUV is vernoemd naar de Kodiak-beer, die zijn biotoop heeft op de gelijknamige eilandengroep voor de kust van Alaska. Daarom, echt voor deze ene keer, laten wij ons betrappen op kwalificaties als ‘Beer van een Auto’, ‘Beregoed’ of ‘De Beer is Los’. Dit soort knullige woordspelletjes (rest in peace Seth Gaaikema) blijken namelijk wel een kern van waarheid te hebben. Net zoals de Superb voor een toch schappelijk bedrag tegen de superioriteit van in-house-broers als de VW Passat en zelfs de Audi A6 aanschuurt, zo misstaat de Kodiaq (let op dat Kodiaq-q-tje op het eind) bepaald niet tussen de Touareg en de Audi Q5 (weer die Q, wij zijn iets op het spoor…). De prijzen van Skoda’s SUV zijn nog niet bekend, maar die zullen ongetwijfeld lager liggen dan bij de Duitse con-cullega’s.
Wat krijg je straks allemaal in deze Kodiaq? Wolfsburg doneerde alvast vijf smeuïge motorversies, variërend in vermogen van 125 tot 190 PK (de 2.0 top-TDI). Mocht je niet willen schakelen met de 6-bak, dan kan er ook een 6/7-traps DSG aangehangen worden. Maar goed, bij SUV’s telt de ruimte, niet toevallig een stokpaardje van de Tsjechen. Je hebt, bleek in Berlijn, met de achterbank neergeklapt 2065 liter aan bagageruimte en voor grote gezinnen (zijn die er nog?) is de derde – uitklapbare – zitrij ideaal, al mogen je kids vanwege de smurf-achtige beenruimte zeker niet groter zijn dan Tom Cruise (1.52 m.). Als je dat per se wilt, kan je aan de Kodiaq ook een Frans Bauer-achtige caravan koppelen van liefst tweeënhalve ton. Bij die (elektrisch inklapbare) trekhaak kan je ook een zogeheten Tow Assist bestellen, die het achteruit insteken van je caravan automatische overneemt. Geniaal, maar zo blijft er weinig meer te lachen over op de camping. Wij verwachten de primeur bij Omroep MAX’ We zijn er Bijna.
Hoe de Boheemse gigant rijdt, kunnen we niet zeggen, want de presentatie was statisch, kortom: het was vooral voor de foto. Een Kodiaq-moment zullen we maar zeggen. Wel konden we lekker grasduinen tussen alle extra gear en gadgets. Neem bijvoorbeeld de rubberen stoottrips verzonken in de portieren. Doe je deze open dan klappen ze automatisch uit, zodat je bij de Jumbo niet meer van de lullige parkeerschades oploopt, omdat je kids de deur doodleuk open kwakken. Heel Rolls-Royce is de paraplu, die ook stealth blijkt verstopt in de portieren.
Hadden we al gemeld dat ‘Simply Clever’ de pay-off is van Skoda? De kiene houders aan de hoofdsteunen voor de i-Pads achterin, die we kennen uit de Superb, zijn natuurlijk gebleven. Daarnaast valt de Skoda op te tuigen met goodies als elektrische kindersloten, hoofdsteunen, die je voor een parkeerplaats-powernap in de slaapstand (!) kan zetten en natuurlijk blijft het veiligheidssystemen galore. We noemen rondomcamera’s, een automatische noodrem (maar dan moet je vooral niet harder rijden dan 34 km/u), voetganger-signalering, adaptieve cruise control, rijbaanhulp en vermoeidheidsherkenning. Jeetje, dan hebben het nog niet eens over de looks gehad! Nou, het is – vergeef ons – een sexy beast.