Zondagmiddag, pushbericht van de NOS. “Het kabinet draait na twintig jaar de privatisering van ProRail terug. Het bedrijf wordt ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur, melden Haagse bronnen aan de NOS.” Bekend bericht. Want RTL Nieuws meldde dat een half jaar geleden al, op zaterdag 9 april om precies te zijn. Twintig dagen later schreef staatssecretaris voor Infrastructuur Sharon Dijksma (PvdA) in reactie op de Fyra-enquête aan de Tweede Kamer:
“Ook kiest het kabinet voor een positionering van ProRail in het publieke domein, zodat het toezicht op ProRail kan worden verbeterd.”
Wat natuurlijk weer een keurig ANP’tje werd, ook bij TPO.
ProRail reageert bij monde van de NOS deze zondag als volgt:
“ProRail is verbijsterd over de beslissing, die het kabinet vrijdag op voorstel van staatssecretaris Dijksma heeft genomen en waarschijnlijk komende week bekendmaakt.”
Verbijsterd, hoezo dan? Zowel de Raad van Commissarissen als de Raad van Bestuur van ProRail hadden zich al neergelegd bij de plannen van de de staatssecretaris. In een brief in handen van De Telegraaf eind vorige maand, schrijft de top de keuze van het kabinet te respecteren en mee te zullen werken aan de uitwerking en invulling van de plannen:
“Nu door u een principiële keuze is gemaakt kunt u rekenen op medewerking van ProRail.”
Dus wat is nu eigenlijk het nieuws? Het kabinet zet binnenkort definitief de handtekening onder het voornemen ProRail te nationaliseren.
Joe.
De Haagse Grabbelton is een rubriek van notities, geruchten, observaties en onbewezen theorieën uit de Nationale Vergaderzaal. Maar u vindt hier ook de kruimels die de kolommen bijna niet haalden en hopelijk ook enkele krenten uit de Haagse Pap.