TILBURG – Het gebruik van een moderne deurwaarderstablet met alle mogelijke informatie over wanbetalers maakt het mogelijk meer uitstaande schulden te innen en te voorkomen dat schulden verder oplopen. Nu al nemen deurwaarders van marktleider GGN dankzij deze RouteGGN dagelijks tientallen auto’s meer in beslag dan voorheen.
RouteGGN maakt proactief ingrijpen mogelijk bij schuldenaren, vergemakkelijkt de opsporing van mensen die zonder adresopgave zijn vertrokken en helpt om de 80.000 auto’s die dagelijks gesignaleerd staan voor inbeslagname sneller te vinden. Ook zal het ertoe leiden dat het saaie deurwaardersberoep een stuk interessanter wordt.
Terwijl in alle branches digitalisering en apps hun intrede deden, bleef het vak van deurwaarder de afgelopen jaren redelijk ouderwets. Die stopt ’s ochtends zijn stapel papieren en exploten in zijn tas en gaat op pad. ,,Dat willen we doorbreken. Het is tijd voor innovatie en daar willen wij als grootste bedrijf in de incasso- en deurwaardersbranche in voorop lopen”, zeggen projectmanager David Fokker en manager development Arjen Houweling van GGN.
Na jaren onderzoek en een succesvolle pilotfase is RouteGGN gelanceerd. Een tablet met een app die het vak een digitale boost geeft. Als de ruim honderd deurwaarders van GGN nu op pad gaan, hebben ze al hun papieren digitaal bij de hand. Google Maps leidt hen naar het juiste adres, maar ook via Streetview kunnen ze de woning of de buurt bekijken. ,,Want je moet ze de kost geven die telefonisch een zielig verhaal ophangen en dan in een grote villa blijken te wonen”, vertelt Houweling. ,,Ook al zegt dat niet altijd alles…”
Als hij aanbelt heeft de deurwaarder de hele betalingsgeschiedenis van de wanbetaler digitaal paraat. Dus ook eerdere of komende incasso’s of exploten. Daardoor kan hij beter inschatten of iemand niet kan of niet wil betalen.
Doordat hij na het bezoek op de tablet kort verslag doet, wordt de situatie van de schuldenaar duidelijker. ,,Je ziet bijvoorbeeld of iemands brievenbus leeg of vol is. Dat kan er op duiden dat iemand in de ontkenningsfase zit en zijn post niet meer open maakt. Dan heeft het voor ons geen zin om brieven te blijven sturen. Dan kunnen we beter onze aanpak aanpassen en wellicht iemand juist gaan helpen met betalen”, leggen Fokker en Houweling uit.
Doordat al die informatie nu beter opgeslagen en verwerkt wordt, krijgt GGN een beter profiel van wanbetalers en kan het zijn incassomethoden daar beter op afstemmen.
Een tweede belangrijke vernieuwing van RouteGGN is dat deurwaarders proactief te werk kunnen gaan. Als ze hun bezoek hebben afgelegd, zien ze op hun tablet onder het kopje ‘In de buurt’ welke zaken er nog meer spelen in de wijk. Door bij die adressen meteen langs te gaan en mensen te waarschuwen, kunnen ze veel leed voorkomen. Fokker: ,,Je kunt dan op basis van informatie proactief signaleren en daar het gesprek met de debiteur over aangaan. Dat is beter dan reactief aan de deur komen om een exploot uit te reiken.”
Op de tablet worden ook de adressen getoond van mensen die zonder iets van zich te laten horen zijn vertrokken en het predikaat Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW) hebben gekregen. Die groep VOW’ers neemt de laatste jaren toe in Nederland. ,,Als hij toch in de buurt is kan de deurwaarder nu bij de buren aanbellen en vragen waarheen de mensen vertrokken zijn. Dat levert enorm veel nieuwe data en informatie op, waardoor we zaken weer kunnen activeren”, aldus het tweetal.
Een ander groot voordeel van de tablet is dat de kentekens van alle auto’s die na een betekening van een rechterlijk vonnis in beslag genomen mogen worden erin staan. Dagelijks zijn deurwaarders in Nederland naar zo’n 80.000 auto’s op zoek.RouteGGN zet steeds vijf kentekens uit die buurt op het scherm als de deurwaarder door een straat rijdt. Als hij een gezochte auto ziet, maakt hij een foto en wordt bij de RDW gecheckt of de gegevens nog kloppen. Daarna kan de auto in beslag worden genomen, bijvoorbeeld door een sleepbedrijf te bellen.
,,Onze mensen werken hier al een tijdje mee en daardoor zien we een enorme toename van het aantal inbeslagnames”, stellen Fokker en Houweling. ,,Voorheen namen we zo’n vijftien auto’s per dag in beslag, met deze tablet soms wel honderd.”
GGN ziet dat met de tablet meer uitstaande betalingen geïnd kunnen worden voor klanten, maar ook dat het de klanten van zijn klanten – de debiteuren – beter kan helpen. Onder meer door proactief te zijn en maatwerk te leveren. ,,Het maakt het werk van deurwaarders effectiever en efficiënter. Er zullen dankzij deze tablet meer schulden geïnd worden en meer schulden worden voorkomen”, stellen de twee.
Dat ze niet voor een app gekozen hebben, maar voor een tablet met een eigen app – die niet in de Play Store of App Store te downloaden is -, heeft met beveiliging te maken. ,,Een app is vaak publiekelijk toegankelijk en dat willen we niet. In de tablet zitten veel persoonlijke gegevens en je wilt niet dat die op straat komen te liggen”, aldus Fokker en Houweling. ,,De data op de tablet worden via een beveiligde verbinding verstuurd, dus niet via internet. We zijn een jaar bezig geweest om dit waterdicht te krijgen en hebben externe partijen laten testen of het veilig is. Als de tablet bijvoorbeeld gestolen wordt, kunnen we hem op afstand volledig wissen.”