Marketing is álles. Zeker in de auto-industrie. Zouden fabrikanten hun marketing –en PR-budgetten schrappen, dan zou je auto’s voor de helft (écht) van de prijs kunnen kopen. Tja. Eén van die slimme marketingstrategieën is de X van de nieuwe Opel Mokka X.
Het betreft hier namelijk alleen een facelift van Opel’s compacte crossover, maar met zo’n X-je erachter glimt ie natuurlijk nog mooier. En eerlijkgezegd maakt de nieuwe Mokka, z’n kekke X ook waar, want ze hebben het vooral bij senioren geliefde model flink door de wasstraat gehaald. We noteren een nieuwe grille, evenals een gerestylde bumper en omdat Opel tegenwoordig leading is op het gebied van verlichting, beschikt de Mokka X over led-koplampen en kregen ook de mistlampen een overhaul.
Kortom, Opel liet het niet bij botox, maar trok de hele Mokka smaakvol strak. Dat geldt met name voor het interieur. Had de vorige Mokka nog een Boeing 747-cockpit-achtig arsenaal aan knoppen, in de X heeft een high-tech-screen zo ongeveer de helft opgeslokt. Dit eveneens in de Astra (Auto van het Jaar 2016) toegepaste Intellilink-systeem herbergt veel functies; van de radio tot de navigatie, die je ook nog vocaal kan instrueren. Druk op de rode one-star knop en vanuit een callcenter meldt zich een Nederlandse dame, die naadloos op verzoek onze bestemming (Saint Andrews Golfcourse, Schotland) upload. Onze Mokka X was uitgerust met vierwiel-aandrijving dus kozen we in de binnenlanden voor de meer ongebaande wegen met bulten en halve loopgraven, die de Opel vooral dankzij de ruime bodemspeling gemakkelijk nam.
De vertrouwde 1.6 CDTi (een 136 PK diesel) stuwde ons daarbij goedmoedig voort. Niet te snel, maar zeker ook niet te sloom. Een nieuwe motor was niet nodig voor de Mokka, want deze voldoet nog uitstekend. Voor benzinerijders is er ook nog een 1.4 turbo, die zeker ook adequaat is voor de ongeveer 1400 kilo wegende Mokka. Maar alle motorisering en looks ten spijt, wij kennen genoeg mensen, die hun bolide uitsluitend selecteren op relaxed zittende stoelen. Sinds het verdwijnen van Saab nog niet eens zo’n gemakkelijke opgave. Gelukkig focust Opel al een tijdje op zetels, die bijkans hernia’s kunnen genezen. Deze zogeheten AGR stoelen zijn bijvoorbeeld ontwikkeld in samenwerking met Duitse rugspecialisten en dat vóelden wij. Al ben je wel even bezig om de op 18 diverse manieren verstelbare stoelen naar wens te boetseren.
Ooit, tweede helft vorige eeuw, was Opel jaar na jaar marktleider. Maar toen het Duitse merk in 2004 deze koppositie moest afstaan, waren er heel wat cynici die voorspelden dat het merk dit nooit meer zou terugveroveren. ‘Te saai, te voorspelbaar’, zo oordeelden de azijndrinkers uit autoland over het merk. Maar nu, anno 2016, is Opel weer marktleider in Nederland. En de Mokka X staat symbool voor de (verdiende) renaissance die het merk doormaakt. Het model is strak en modern, zonder aan degelijkheid in te boeten. De techniek (motoren & gadgets zoals 4G onboard-wifi!) is daarbij vooruitstrevend en betrouwbaar.
Echter, hoe fris de Mokka X nu ook is en hoe fideel geprijsd ook (vanaf 22,995 euro, maar dan krijg je geen goodies zoals een airco), de concurrentie blijft hevig. Ook de Fiat 500X, de Ford Kuga, de Nissan Juke, enz (de lijst is oneindig) mikken hier op de consument, aka de ‘actieve senior’. Dat actief slaat dan overigens niet op hun aandeel op de arbeidsmarkt, maar meer op hun vermogen. Denk hier bijvoorbeeld de oud-Belastingambtenaar met afvloeiingsregeling, volledig pensioen en AOW-uitkering. Maar goed, dat is natuurlijk niet de schuld van de Opel Mokka X, die ook een Millennial kek zou staan. Zet dan wel een Fixie op het dak.