Vrije expressie? Openbare kunst? Vrijheid van meningsuiting? Dat is toch allemaal al lang passé mensen! In 2016 is het natuurlijk niet de bedoeling dat mensen worden geprikkeld of tot nadenken worden gedwongen door provocerende kunst en andere dissidente uitingen. En al helemaal niet in Haarlem. Daar geldt gewoon de sinds begin 21ste eeuw immens populaire wet: wie het hardste dramt en het meeste slachtoffer is wint alles. Welkom in de 21ste eeuw, de eeuw van social justice warriors, gekrenkte zieltjes en vooral beroepsslachtoffers. Heel veel beroepsslachtoffers.
Vanwege al dat gedram door de Haarlemse gekwetsten zou de Haarlemse wethouder Jur Botter (D66) graag zien dat kunstenaar Piet Zwaanswijk zijn werk in een etalage van de Haarlemse binnenstad zelfcensureert. Want ja, er hebben mensen geklaagd ‘ook op social media’ (lol, alsof ze daar ooit iets anders doen) en als mensen aangeven zich gekwetst te voelen door kunst dan zit er natuurlijk niks anders op dan die kunst rücksichtslos als entartete kunst te beschouwen en de kulturkammer opdracht te geven die kunst naar de goelag te deporteren. UND SCHNELL BITTE!
Want nogmaals: je moet niet willen dat mensen gekwetst worden door kunst. Voor je het weet moeten ze er over gaan nadenken waarom ze eigenlijk gekwetst zijn en wat die kunst precies wil zeggen en dat kan ab-so-luut niet de bedoeling zijn van een open democratische pluriforme multiculturele moderne samenleving. Al helemaal niet als een wethouder van D66 de scepter zwaait. Dan krijg je namelijk fatsoenlijke openbare kunst die aan de toon denkt en de islam minderheden respecteert en iedereen in zijn/haar/het waarde laat. Het tegenovergestelde van kunst zeg maar. (Sowieso, D66 en besturen, maar dit geheel terzijde.)
Kunstenaar Piet Zwaanswijk heeft echter geen zin zijn eigen kunst te censureren. Terecht, want hij is kunstenaar. Al zegt ook dat niets want in de huidige maatschappij der gekwetsten zijn ongetwijfeld veel kunstenaars (D66) te vinden die, heel geëngageerd, rekening wensen te houden met alle gevoelens van alle groeperingen in de samenleving en een statement willen maken tegen het fascisme van Geert Wilders en natuurlijk de kapitalistische maatschappij.
Zwaanswijk heeft ruggengraat. Hij wél (Zwaanswijk is duidelijk geen millennial). Alleen daarom al zouden ze Zwaanswijk subsidie moeten geven. Al had Zwaanswijk de vorige keer dat de gemeente bukte voor drammende kwetsburgers nog een heel stuk minder ruggengraat want toen heeft hij, op verzoek van de gemeente, zijn kunst wel degelijk aangepast.
Tsja.
Wat was hij denkende? Iedereen weet: als je drammende slachtoffers een vinger geeft willen ze daarna je hele hand. Iedereen weet: geef een D66-wethouder een gulden euro en hij wil ook de rest van je portemonnee. En je huis. En je vrouw. En je auto. En nog meer guldens euro’s.
Ons van TPO zegt: ‘kunstenaar’, dat is Latijn voor ‘nooit buigen, al helemaal niet voor het drammende leger van gekwetste fatsoensburgers (D66).’
Dit opiniestukje kan als zeer kwetsend worden ervaren, al helemaal voor D66’ers, die zijn toch al zo snel gekwetst over alles, liberaal als ze zijn. Hiervoor onze excuses. Wij van TPO zien graag dat iedereen geheel vrij blijft van kwetsende micro-agressie of, oh horror, andere meningen. Het is absoluut niet de bedoeling van TPO dat u op andere gedachten komt of dat onze content aanzet tot debat. Mocht u ondanks al onze voorzorgsmaatregelen toch menen dat u diep gegriefd bent door bovenstaand prikkelend stukje tekst dan raden wij u aan contact op te nemen met uw plaatselijke safespacebeheerder of D66-wethouder.