De meest verkochte auto ter wereld is de Ford F150, een stoere Amerikaanse pick-up truck. Ook in Nederland wint de pick-up truck aan, uh, terrein. Maar liefst drie versies werden er kort na elkaar geïntroduceerd.
Believe it or not: Ford verkoopt in de States vier Ford F150’s per minúút. Althans als de dealers open zijn, maar dat is daar ook bijna 24/7. Logisch. Het is een uit graniet gehouwen truck met arbeidsethos en stoere looks. En normaal haten wij dit woord: maar hij is praktisch bovendien. Je kunt er een Airbus 380 mee voort trekken, je kan er levende have mee vervoeren en als je de dubbele cabine kiest, kan je gezinnetje ook nog mee. Veilig & wel. Nog niet zo lang geleden, werden deze F150’s vooral geleverd met machtige V8-en, maar inmiddels heb je de keuze uit zuinige EcoBoost-motoren. Kortom, een nobrainer.
Dus waarom heb je ze niet in Nederland. Tsja. Hoewel? Ford biedt voor de Nederlandse markt een geweldig alternatief, de nieuwe Ranger, die ongeveer dezelfde sensatie biedt als de grotere Amerikaanse broer, maar die gelukkig wat meer bij de Europese maat past. Met grijs kenteken en een diesel ben je qua rijkosten spekkoper. Zonder BTW enzo, is ie ook zeer te begroten: zo’n 23 mille. Je zou het vermoedelijk niet denken, maar in Japan bouwen ze eigenlijk de beste pick-ups. Zoals de onverwoestbare (weten we sinds TopGear) HiLux, waar het zo lekker Afrikaanse burgeroorlogen mee voeren is. Maar ook Nissan weert zich op deze – ook in Nederland – sterk groeiende markt.
Wij mochten aan de randen van de Sahara in Marokko kennis maken met de vernieuwde Navara-pick-up, die met z’n 2.3 twinturbo-diesel van 190 PK, zo door had kunnen buffelen naar Dakar. En dan ook nog een kwart zuiniger dan z’n voorganger. Denk zo’n 1 op 22. Nissan heeft bij deze nieuwe editie ook naar de achterwiel-ophanging gekeken. Je kan er nog steeds je cross-motoren (dream on) mee vervoeren, maar op het asfalt (dat hebben ze ook in Marokko) is de wegligging nu stukken beter en vooral comfortabeler.
Deze pick-up rijdt net zo smooth als een personen-auto en is net zo wendbaar. USP van zo’n truck is natuurlijk de sterke roadpresence. Al die Volendamse busjes zijn lunch voor je. Uiteraard is deze pick-up er met dubbele (gezins) cabine.
Als Nederlander kijken wij natuurlijk altijd naar wakosda? Welnu, nait veul. De garage zal je bijvoorbeeld weinig zien. Om precies te zijn: één keer in de twee jaar (!) als ie z’n beurtje moet, of na 40.000 kilometer. Dat is nog eens een interval. Dat de Japanners vertrouwen hebben in hun product blijkt uit de fabrieksgarantie van vijf jaar, die zelfs geldt voor de gadgets en toys aan boord. Nice. Uiteraard kan je deze auto ook grijs rijden en aanschaffen vanaf 25 mille. Semi-particulier rijden was nog nooit zo bereikbaar. ZZP’ers van Nederland grijpt uw kans. Zet de Navara op de zaak en Wiebes financiert voortaan al jouw tripjes naar de Starbucks. Zijn er nog meer players op de markt?
Sicher. Volkswagen heeft net een nieuwe Amarok gelanceerd, dit keer met een vette drieliter TDI V6 met 225 PK. VW’s pick-up is er ook in de zogeheten Cabine-plus configuratie, waarbij er achter de achterbank nog ruimte is voor bagage, dus nog ín de cabine. Als dat niet beantwoordt aan de gemiddelde Vinex-wensen. Bovendien valt de Amarok helemaal premium aan te kleden, met blingbling-velgen en ergonomische stoelen. De vanaf-prijs is dan wel wat hoger: circa 34 duizend euro. Bij al bovenstaande bolide’s geldt: je krijgt een robuust beest van een auto, voor weinig geld. Nadeel is weer wel, dat al je verhuizende vrienden je weten te vinden. Trouwens, in deze pre-apocalyptische Trump-tijden, kan je fijn een .50 mitrailleur in de laadbak monteren.