In het derde kwartaal 2016 zwakte de groei van online omzet via webshops weliswaar ietsjes af (bron: CBS, pdf) maar nog altijd groeit de online verkoop enorm. De offline detailhandel legt het daarbij af, wat genoeg zegt over de toekomst, die is namelijk voor online winkels, of we het nu leuk vinden of niet. Het vertrouwen van zowel de consument als de (online) winkelier is overigens immer licht positief. Zolang dat positief blijft zal, deo volente, de groei ook blijven.
Dat online handel de toekomst heeft, en de toekomst blijft, weet inmiddels ook wel iedereen. Dit zal dan ook de reden zijn dat er sinds dit jaar inmiddels meer online webshops zijn dan offline winkels in de pittoreske winkelstraat. Gezien het feit dat ooit grandioze bekende offline merken inmiddels failliet zijn door het ontbreken van een online strategie, of tenminste een online doorstart maken met hun al bestaande strategie, zullen de meeste winkeliers hebben geïnvesteerd in een toekomstbestendige online strategie, al is het tegen grote webconcurrenten natuurlijk altijd moeilijk vechten.
Er is sowieso één partij altijd de grote winnaar op de online winkelmarkt en dat is de leverancier van verpakkingsmaterialen. Een grote speler op de verpakkingsmarkt zoals bijvoorbeeld Topashop.nl ziet de omzet hoe dan ook stijgen. Want bestaande winkels die geen strategie hebben, of hadden, voor online verkoop en dus volledig afhankelijk zijn van derden voor inkoop of distributie van webshopartikelen moeten hun te verzenden artikelen dusdanig kunnen (laten) verpakken dat de inhoud ook heel bij de consument arriveert. (Voor de verpakkingsmaterialenhandelaar geldt de simpele som: hoe meer online verkoop + des te meer verpakkingsmateriaal er nodig is = meer omzet.)
Dit betekent dat niet alleen karton en kartonnen dozen extreem gewild zijn maar ook zaken als wikkelfolie of bijvoorbeeld rekfolie. Typisch producten waar je als online winkelier of online distributeur nooit genoeg van kunt hebben. Net als trouwens vulmateriaal voor dozen (de bekende plastic snippers of kartonreepjes) en natuurlijk het befaamde, bij elk kind (en volwassene, vooral pappa’s) geliefde noppenfolie met makkelijk stuk te drukken plastic luchtkussentjes die zo fijn poppen en knallen.
Online heeft dus de toekomst, en die toekomst is gegarandeerd. Er is voor retailers geen andere optie dan mee te gaan in de vaart der volkeren en serieus bezig te blijven met een online strategie. En wie gegarandeerd omzet wil hebben doet er goed aan om producten aan te bieden waar niemand zonder kan, zoals verpakkingsmaterialen, al dan niet inclusief die verslavende noppenfolie die zo lekker popt en knapt.
Overigens steeg in Q3 2016 de omzet van winkels die producten voor persoonlijke verzorging aanbieden. Dus mocht u weinig hebben met de verpakkingsmaterialenbranche dan is het verkopen van huidcremes, haargel en nagelschaartjes misschien wel de beste keuze.