“Beste,
ik wil graag reageren op het artikel ‘De neergang van het Nederlands onderwijs‘.
meer specifiek de afbeelding die er bij is geplaatst.Dit is voor mij echt zwaar beladen en kan echt niet.
In de tekst staan andere oorzaken voor de neergang van het onderwijs maar het beeld zegt iets totaal anders.
Is de afbeelding de keuze van de auteur zelf? of door jullie gekozen?Kan dit aangepast worden?
Met vriendelijke groeten,
Een docente “
***
(Dit was slechts één van meerdere klachtenmailtjes over dit onderwerp…)
Beste docente die denkt te kunnen bepalen welke dingen ‘echt niet kunnen’,
Als we een foto plaatsen van een leerkracht zonder hoofddoekje is alles prima, maar als we een foto plaatsen van een leerkracht met hoofddoekje, zonder daarbij verder iets te suggereren, is het ineens een probleem? Raar. Je zou toch denken dat alle leerkrachten in Nederland gelijk zijn, met of zonder hoofddoekje. Maar als het sommige mensen zo uitkomt is er ineens sprake van discriminatie, ook al wordt dat nergens genoemd.
Ik durf er vergif op in te nemen dat met een foto van een docente zonder hoofddoekje helemaal niemand klaagt. In elk geval komen er dan geen mailtjes van juffen zonder hoofddoekje die zich in de foto menen te herkennen. Helemaal niemand voelt zich dan gekwetst. Kennelijk zijn sommige mensen dus niet zo heel erg gelijk dan anderen en denken sommige mensen meer rechten te kunnen ontlenen aan gekwetst zijn dan anderen.
De foto is echter niets meer dan een willekeurige illustratie die uitstekend past bij het onderwerp: onderwijs. We zien een schoolbord, een juf en de naam van de juf in schoonschrift. Een beter symbool voor ‘onderwijs’ is nauwelijks denkbaar. Dat juf Samira ook nog een hoofddoekje op heeft past uitstekend bij het huidige Nederlandse onderwijs: multi-etnisch en multi-cultureel. Juf Samira is een Nederlandse juf, die Nederlands onderwijs geeft. Wij denken dat juf Samira trots is op haar werk. Wij illustreren artikelen over het Nederlands onderwijs graag met foto’s van Nederlandse juffen die trots zijn op hun werk.
Sommige mensen zien blijkbaar liever dat een minderheid alleen positief wordt benadrukt, maar in negatieve gevallen buiten beschouwing wordt gelaten. Maar deelnemen aan de samenleving is: samen leven. Dus samen vallen en samen weer opstaan. In een multiculturele samenleving heeft iedereen deelname aan zowel de positieve zaken als aan de negatieve zaken. Een samenleving waarin een minderheid alleen verantwoordelijk is voor uitsluitend de positieve elementen bestaat niet.
En dan bedoelden we het met deze foto nog geeneens negatief. Wie het artikel leest kan dat zelf concluderen. Het artikel gaat over de kwaliteit van onderwijs, niet over de etnische of religieuze samenstelling van onderwijs.
Wellicht dat u, net als alle andere Nederlanders met of zonder hoofddoekje, kunt leren leven met illustraties of andere zaken die soms niet kunnen bevallen? Cartoons bijvoorbeeld. Of kunst. Of films. Of reclameposters van de Suit Supply. Of satire. Of foto’s als illustratie bij een artikel.
We worden van tijd tot tijd allemaal wel eens gekwetst en we moeten daar mee leren leven. In een vrije samenleving is de uiting van de één kwetsend voor de ander. Bereid zijn van tijd tot tijd te accepteren dat je wordt gekwetst door de expressie, mening, ideeën, gedachten of uiting van een ander heet ‘tolerantie’. Precies wat Nederland zo vrij maakt.
De realiteit kan nou eenmaal niet altijd worden aangepast aan een minderheid die zich gekwetst voelt en denkt dat door klagen en drammen die realiteit kan worden veranderd. (Al lijkt dat de laatste jaren steeds minder het geval te zijn maar dit terzijde.)
Wij gaan dus helemaal niets weghalen. Een beeld van een islamitische docente is voor ons juist een beeld van emancipatie en toont exact aan hoe het onderwijs er heden ten dage uitziet: multicultureel, multi-etnisch, voor en door iedereen. Dus ook voor en door moslima’s. Daar kan iedereen verder van vinden wat hij wil, wij denken dat we daarmee op de juiste wijze een artikel over het Nederlands onderwijs illustreren.
In sommige andere landen mogen moslima’s nog geeneens naar school, laat staan dat ze les mogen geven. De Nederlandse moslima-docent is een symbool van vrijheid bij uitstek. Die unieke vrijheid in Nederland kun je niet genoeg benadrukken.
Maar dat die vrijheid, waar dan ook, altijd onder druk staat wordt juist bewezen door om censuur roepende klagers zoals u.