Economie

Alleen met aandacht voor nieuwe concepten groeit woonmarkt

02-01-2017 22:21

De omzetontwikkeling in de woonmarkt zal het komende jaar nog groeien, maar zal wel zeer divers zijn. Ondernemers die aandacht blijven geven aan nieuwe concepten kunnen de vruchten plukken in een markt die volop in beweging is, zo blikt de Rabobank vooruit. Na 2017 verwacht de bank een stagnatie in de markt, waar ook nog eens branchevreemde aanbieders zich overal zullen aandienen. Het aantal zogenaamde ‘woonbewegingen’ neemt wel toe en de adviseurs van de bank zien hier dan ook nog wel kansen voor ondernemers.

De bank ziet dat steeds meer ‘branchevreemde’ aanbieders zich in het woonsegment aandienen, waardoor de markt voor bestaande ondernemers verder onder druk komt te staan. Daaronder vallen dan bijvoorbeeld supermarktketens, tuincentra en niet-retailers. In het hogere woonsegment voorziet de Rabobank in haar vooruitblik echter geen noemenswaardige veranderingen.

Woonbewegingen nemen toe

Omdat consumentenvertrouwen en ‘woonbewegingen’ toenemen ziet de bank in haar laatste rapportage wel mogelijkheden. De consument beweegt zich anders in de markt en de grenzen tussen de kanalen vervagen – mede door de nieuwkomers in de sector – maar ondernemers die zichzelf opnieuw uitvinden hebben natuurlijk wel goede kansen.

Uiteraard wordt het internet meer gebruikt, maar voor de traditionele verkoop blijft dan nog steeds veel ruimte. Vintage en tweedehands vinden bijvoorbeeld juist steeds meer aftrek. Retailers die inzetten op de verkoop van woonmaterialen, zoals verdere inrichting, keukens en tegels dienen te innoveren met de eigen concepten. Denk aan sanitair-showrooms of speciaalzaken zoals een Tegeldepot. Zo ontstaat er voor hen juist weer ruimte in de woonbranche.

Wanneer een mogelijk tekort aan geschoold personeel, dat past bij het nieuwe winkelgedrag, is opgelost zijn er volop mogelijkheden, ook ná 2017.

Het rapport tekent verder aan dat  concepten waarbij consumenten online meubels kunnen customizen of direct vanuit de fabriek kunnen bestellen steeds populairder worden. Dit soort concepten moeten dan dus wel in de eigen retail worden ingevoegd.