Nederlandse en Belgische drukkerijen hebben historisch gezien een naam hoog te houden. In de zeventiende eeuw stonden de producten van drukkers uit de Lage Landen zelfs bekend als superieur. Gelukkig doet de sector van de gedrukte media in de 21ste eeuw nog steeds goede zaken en blaast hij ook internationaal een deuntje mee, blijkt uit recente cijfers van de branche.
Niet alleen steeg in 2016 de omzet van onze drukkerijen met 1,3 procent, ook gaat het uitstekend met de uitvoer. De export van het drukwerk vertoonde namelijk een groei van maar liefst 5 procent, wat volgens het rapport van ABN/AMRO Insights te danken is aan de goede Nederlandse concurrentiepositie.
De publicatie schetst een hoopvol beeld voor de toekomst van de nationale drukwerksector en maakt melding van “kansrijke groeimarkten”, zoals de internetdrukkerijen die om hun efficiëntie geroemd worden. Een grote speler in deze markt is bijvoorbeeld het Belgische Reclameland.be, dat behalve de vertrouwde visitekaartjes en boeken ook zaken als kerstkaarten, fotobehang, notitieblokken en beurswanddoeken produceert.
De internetdrukkerijen werven hun klanten online, waar die op websites van de bedrijven de eisen aan te leveren producten kunnen specificeren totdat ze voldoen aan hun wensen. Op deze wijze wijze komen er dus nauwelijks meer mensenhanden te pas aan het zogeheten prepress-deel van het productieproces, dus de fase die zich bevindt tussen het design en het produceren van het drukwerk in.
Behalve voor internetdrukkerijen bespeurt het rapport ook gunstige toekomstverwachtingen voor verpakkingsdrukkerijen en nichedrukkerijen.
‘Traditioneel bedrijf heeft het zwaar’
Het beeld van de branche voor drukkers is echter gemengd. Zo vallen er duidelijk ook klappen, en dan vooral in de “traditionele, verouderde drukkerijen”, aldus het rapport. Oorzaken van de malaise worden gezocht in een neerwaartse druk op de prijzen en voortschrijdende automatisering. De arbeidsvraag vertoont daar een dalend verloop en zulke bedrijven doen er goed aan hun heil te zoeken in samenwerkingsverbanden en fusies. Daarmee groeit het vermogen om investeringen aan te trekken en is de efficiëntie gediend.