Steeds meer Chinezen kopen sexy lingerie, ‘vingerhoesjes’, dildo’s en vibrators, orgastische likeuren, erotisch snoepgoed, cockringen, Kama Sutra speelkaarten, condooms, pikante pornokalenders, glijmiddelen en sensuele bakvormen die in ons land worden geproduceerd. EasyToys Nederland, uit Veendam, is de eerste erotiekfirma uit Europa die seksspeeltjes verkoopt op de Chinese markt.
EasyToys ging eind vorig jaar live met de webshop EasyToys.cn. Daar kunnen Chinese liefhebbers van erotisch materiaal online hun seksspeelgoed en aanverwante producten bestellen, uiteraard in hun eigen taal, waarna de toys op discrete wijze bij de klant thuis worden afgeleverd. Zowel mannen als vrouwen kunnen bij de internetzaak terecht met hun behoeften, schrijft EDC Internet BV. Ook liefhebbers van bondage en sadomasochisme komen er uitgebreid aan hun trekken. EasyToys biedt namelijk behalve de ‘traditionele’ BDSM-sekstoys zoals handboeien, zwepen en klemmen ook zaken als ball slitters, speculums, peniskooien, spreidstangen en zogeheten ‘sauna zakken’.
In Nederland is EasyToys de marktleider en ook in België en Duitsland winkelen consumenten graag in de webshops van het bedrijf. De verkoopwaren in het zeer uitgebreide assortiment van het bedrijf zijn kwalitatief uitstekend, hebben veelal een origineel ontwerp en worden gesierd door in het oog springende kleuren. Op de website kunnen klanten in bepaalde gevallen aangeven welke kleur de aan te schaffen handboeien of dildo krijgt. Het assortiment dat EasyToys in China aanbiedt, in totaal ongeveer 12.000 verschillende producten, bestaat uit bekende merken en verschilt niet van waaruit de Nederlandse consument kan kiezen.
Chinezen zouden in toenemende mate dol zijn op de Europese merken van seksspeeltjes, wat EDC zelfs doet spreken van een “trend” onder consumenten in het bevolkingsrijke Aziatische land. EasyToys coöpereert op de Chinese markt met een bedrijf genaamd Azoya, dat de Chinese cross-border expert is. Zo hopen de Veendammers goed in te kunnen spelen op de verlangens en behoeften van de Chinese marktsegmenten. Azoya helpt zowel met de online winkel als met logistieke zaken, klantenservice en op het terrein van de marketing.