De forse en toenemende drukte in het verkeer van grote en middelgrote Nederlandse steden is niet gediend bij grootschalige infrastructurele projecten, zo beweert een expert. In plaats daarvan moet het parkeren van auto’s in de stedelijke omgeving duurder worden gemaakt en dienen fietsers volop de ruimte te krijgen.
Volgens Hans Voerknecht, die werkt als projectmanager verkeer en vervoer bij kenniscentrum CROW, dreigen er de volgende vijf jaren zelfs ernstige verkeersinfarcten te ontstaan als bestuurders met de armen over elkaar blijven zitten. In die periode zal de omvang van verkeersstromen tijdens het spitsuur zelfs twee maal zo groot worden, zo beweert Voerknecht in de Volkskrant. Hij noemt onder meer Leeuwarden, Tilburg en Breda als steden die zullen “dichtslibben” en waar je met de auto nauwelijks meer vooruit komt.
Voerknecht komt uit op dit doemscenario naar aanleiding van voorspellingen van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Volgens het instituut zal er jaarlijks een stijging met anderhalf procent zijn in het aantal verkeersdeelnemers. “De focus heeft te lang gelegen op het verminderen van files op de snelwegen. Daar gaan de steden straks de prijs voor betalen. Je ziet dat het verkeer in de stedelijke gebieden eigenlijk al veel meer verzadigd is dan op de grote wegen”, aldus Voerknecht.
Hij ziet de ontwikkeling echter niet als een gelopen zaak, tenminste, zolang er op slimmere wijze wordt geïnvesteerd. Het expanderen van het hoofdwegennet behoort zeker niet tot de oplossingen, meent hij. “De sleutel ligt nu bij het verhogen van het uurtarief voor parkeerplekken in middelgrote steden. In Amsterdam gebeurt dit al, maar in de centra van veel andere steden kun je vaak voor weinig of zelfs niets je auto kwijt.”
Voerknecht pleit ervoor om te stimuleren dat in steden meer gefietst wordt. “Als mensen bijvoorbeeld meer met de fiets naar het station komen, in plaats van met de auto, is dat al winst. Denk ook aan P+R’s met huurfietsen aan de stadsrand. Nu is het toch nog te vaak zo dat als je met de trein ergens aankomt, de OV-fietsen allemaal zijn uitgeleend. Dat kan beter”, verklaart hij. Het bevorderen van thuiswerken kan ook een deel van de oplossing vormen, evenals deelauto’s en een verbetering van het openbaar vervoer in urbane omgevingen.
Toenemend fietsgebruik is niet alleen milieuvriendelijk goed voor de veiligheid maar heeft ook nog een mooi bijkomend voordeel voor kinderen, aangezien zij bij een verminderde chaos en drukte immers makkelijker hun kinderfiets kunnen pakken om even ergens naartoe te gaan. En dat scheelt u weer tijd in het wegbrengen en ophalen.