De meest proletarische estate op de markt is de Dacia Logan MCV.
Als je wilt weten wat de puurste vorm van nihilisme is, dan moet je de instap-Dacia Logan MCV eens proberen. Het blijft stoer, zo’n proletarische auto met uitsluitend de basics van de basics. Dat maakt de Logan ook tot de ideale Derde Wereld-auto. Jij rijdt er straks misschien mee naar de Albert Heijn in Nunspeet, in Caïro en Calcutta is-ie ook populair. Maar goed, dan zitten er meteen ook 23 mensen, een sjamaan, tachtig kippen en twee geiten aan boord. Daar lacht de Loganom. Dat zegt iets over zijn (Roemeense) onverzettelijkheid en arbeidsethos.
En het mooie is: je betaalt bijna niets voor toch heel veel auto, want je hebt net zoveel, of zelfs meer ruimte dan de (veel) duurdere Duitse combi’s, die je overigens op de snelweg helaas niet zal kunnen bijbenen. Een 0.9 liter turbo-motor, dat leest inderdaad niet als machtig. Maar niet getreurd, voor het normale ritje van huis naar werk voldoet deze Dacia echt prima. Bovendien betrap je de motor niet op grote dorst. In het dagelijks gebruik is zo’n 1 op 16 zeker te doen. En dat is weer weinig voor veel. Deze Logan MCV is een gebruiksvoorwerp in optima forma. Niet lullen, maar poetsen.
Begrijp ons niet verkeerd: wij willen niet het beeld schetsen, dat het hier om een hedendaagse Lada betreft. Investeer iets meer in het uitrustingsniveau en je rijdt pardoes rond met airco, satnav, bluetooth-telefoonaansluiting, achteruitrijcamera en zelfs hill start assist. Laurens van den Acker, de hoofddesigner van de Renault-groep, voerde nog een bijna chique facelift uit, waardoor de grille van de Logan er niet meer uitziet als Marcel van Dams Lagerhuis-hoofd. Sterker nog, de auto is zelfs nu toegerust met LED-verlichting. Deze nu lekker frisse Logan is nu nog sympathieker in al zijn bescheidenheid. Waar vind je dat nog?
Nou, best veel in Nederland. Het zal u opgevallen zijn, dat Dacia’s talrijk worden en dan niet alleen die Babyboom-Dusters. En dat is voor goed voor de eventuele inruil van je Logan later, die verrassend waardevast blijkt. Leukste low-tech gimmick van de Logan MCV is trouwens de achterklep. Die moet je nog vintage met de sleutel ontgrendelen. Een treffend statement in soberheid.
Prijs vanaf 11.790 euro