De hagelnieuwe Nissan Micra werd geïntroduceerd in Dubrovnik, oftewel Kings Landing in Game of Thrones. Onze voorspelling: hij wordt net zo populair als de serie.
Nissan’s topmodel (qua verkopen dan) de Nissan Micra gaat al bijna net zo lang mee als de vestingmuren van het schilderachtige Dubrovnik, waar wij hem (haar?) testten. De Micra was er voor je slome neef, je vrijgezelle lerares Frans en die gierigaards op nr. 3, die tijdens Sint Maarten de gordijnen dicht en de lichten uit hadden. Deze zakjapanner had kortom last van het nomen est omen-effect. Als je een micra-persoonlijkheid was, met een micra-baantje en micra-lifestyle, dat was dit jóuw auto/veredelde grasmaaier. Ondertussen holden ze bij Nissan lachend naar de bank, want het bakje, hoe suf ook, verkocht als een – even ogen dicht Micra-rijders – tiet. Toch moet dat imago bij de ontwerpers hebben geschuurd, want de nieuwe editie ziet er gewoon funky uit.
Joh, er zit zelfs een wulpse handtekening langs de flank en Nissan’s trademark wig-look is smaakvol doorgetrokken naar de grille, zodat de Micra inmiddels ook wat pittiger oogt in lease-achteruitkijkspiegels. Wij waren daar in zonnig Kroatië, het decor van Kings Landing uit Game of Thrones, kortom net zo verrast met deze totale Micramorfose als toen Arya Stark – spoiler-spoiler-spoiler – werd, of toen Cersei Lannister opeens – spoiler-spoiler-spoiler- ging. Het high-tech dashboard (met satnav) in de Micra is overigens iets nuchterder dan de buitenkant, maar als je wat opschaalt in de prijslijst, doet Nissan er hier en daar wat chique leren verpakkinkjes bij. En warempel: het is meteen een upgrade, waardoor de Micra – de fabrikant kauwde nog even op een andere naam – een segmentje opschuift. Wie A zegt, moet B zeggen.
Je hoeft niet een grote autokenner te zijn, om te weten dat Nissan (zeer) innig samenwerkt met Renault en dat een Qahsqai eigenlijk een halfbroer is van de Kadjar. Enzovoorts. Dus laten wij er niet omheen draaien: is dit compacte gezinswagentje (wel met kids onder de 10) een opgewarmde Clio? Antwoord: nope. Hij heeft niet eens hetzelfde formaat (want iets kleiner) en het platform komt uit het eigen Nissan-magazijn. De motoren komen dan wel weer uit Frankrijk, maar met die fijn draaiende Tce-tjes en Dci-tjes is weinig mis. Wij krijgen 90 paarden uit de stal toebedeeld (de 0.9 liter driecilinder) tijdens onze test rondom King’s Landing, sorry, Dubrovnik. En dat waren er net genoeg.
Het strakke onderstel en het lekker opgedroogde uiterlijk zetten wel aan tot sportief rijden, maar daarvoor moet je wel steeds het gas erop houden, om vooral geen trekkracht tekort te komen. Maar toegegeven, de gemiddelde auto-journalist poogt doorgaans – met een fractie van het talent overigens – de Max Verstappen uit te hangen, ook al test ie de nieuwe Berlingo. Kortom, 99 procent van de Nederlandse klanten zal geen umpf missen. Zeker niet als je later het potente 1.5 dieseltje bestelt. Er kom ook nog een 73 PK benzinemotor, maar blijf dan vooral weg van de linkerbaan, of een helling groter dan een verkeersdrempel. Over de F1-gesproken: het is niet bepaald zo dat elke Micra-rijder een contract bij Red Bull kan verwachten, dus rijhulp-systemen als lane-warning, een inhaal-assistent, verkeersbordherkenning en Nissan’s trademark 360-graden camera-uitkijk komen zeker van pas. Voelt wel lekker veilig.
De Nissan was ooit bedoeld als stewardessen-auto, maar de senior pursers gingen er in rijden. Met deze nieuwe Micra hengelen de Japanners wat meer blond naar binnen. En zoals zo vaak in dit segment, is er een gimmickje om ze over de streep te trekken. Enter een Bose-geluidssysteem, waarbij de main speakers in de hoofdsteunen zitten. Het geeft een grappig 3D-soundeffect. Hopelijk voor Nissan laten de klanten dan Beyoncé in hun A-segmenter knallen, en kijkt de Mieke Telkamp-fanbase straks uit naar een andere karretje.