‘Taalonderwijs asielkinderen ook in moedertaal’ want dat werkt in Zweden ook prima

20-03-2017 15:37

Het ministerie van Onderwijs en de PO-raad adviseren om migrantenkinderen naast Nederlands, ook onderwijs te geven in de moedertaal, meldt de NOS.

Behalve dat dit om tijd, geld en mankracht vraagt die er nu al nauwelijks is in het onderwijs, kunnen we ons afvragen of het niet ook didactisch beter is om alle ballen op Nederlands leren (en dus: integreren) te zetten. Zo’n advies met brochure vanuit het ministerie legt nogal wat gewicht in de schaal, immers.

De folder staat bol van het bekende sociolect; ‘verbinden’, dialoog’, etcetera.

De NOS:

Volgens lector taaldidactiek Maaike Hajer, een van de auteurs van de brochure, is het wetenschappelijk aangetoond dat het veel beter is om de moedertaal wel te betrekken in het onderwijs.

De eigen taal geeft migrantenkinderen, die vaak veel hebben meegemaakt, een veilig gevoel, zei Hajer in het NOS Radio 1 Journaal. “Die kinderen hebben hun eigen taal bij zich. Het is voor hun ontwikkeling heel belangrijk dat je daarop voortbouwt.”

Ah ja een veilig gevoel. Dr. Hajer deed die wetenschappelijke ontdekkingen vermoedelijk in haar functie aan de Universiteit van Malmö, Zweden, waar de gefaalde integratieproblematiek de spuigaten uit loopt en waar politie en media bijvoorbeeld de afkomst van verdachten niet eens mogen melden vanwege de verstikkende politieke correctheid.

Wat citaten uit de folder, allemaal boterzachte gevoeletjes en emoties en niet gericht op, och wij noemen eens een dwarsstraat, zo snel en correct mogelijk Nederlands leren:

“Schep een veilig klimaat met aandacht voor de nieuwkomers en de werelden die ze meebrengen.”
“Integratie komt van twee kanten.”
“Ontdek de waarde van (culturele en talige) heterogeniteit in de klas: kinderen leren van elkaar en van hun onderlinge verschillen.”
“Nog meer dan bij andere leerlingen, zal de leerkracht een veilig pedagogisch klimaat moeten creëren. Dit vraagt om reflectie op de eigen normen en waarden en om een open houding.”
“Hoe alle kinderen laten ervaren dat ze worden gezien en gehoord? Door culturele sensitiviteit.”
“Elke leerkracht moet op termijn multicultureel vakmanschap tentoonspreiden.”

Enzovoorts, enzoverder, alsof men een circulaire uit een Zweedse lesbiese woongroep in de jaren ’70 leest. Wij herhalen: dit gaat dus om een cruciaal punt in de integratie van een nieuwe generatie immigranten, terwijl de integratie van de vorige golven als mislukt mag worden beschouwd: het leren van de Nederlandse taal.

Nou zal dat onder de streep de bedoeling van Dr. Hajer ook wel zijn. Maar misschien dat er iets minder multicul-gezwam kan worden opgelegd aan drukke docenten die ook gewoon autochtone kindertjes moeten leren aapnootmiezen, rekenen en geschiedenis kennen. Autochtone kindertjes die toch al ondergesneeuwd raken door allerlei grut met ‘een rugzakje’ dat in het reguliere onderwijs moet meedraaien, en nu nog verder benadeeld worden door nieuwkomers die de Nederlandse taal niet machtig zijn.

Ideologische multiculturele indoctrinatie is er in het onderwijs al meer dan genoeg. Leer die koters gewoon zo snel mogelijk exclusief Nederlands spreken, hopelijk dat we dan op een dag écht kunnen spreken van apothekers afkomstig uit Aleppo. In plaats van dat we taalklasjes Nederlands runnen in buurthuizen voor Marokkaanse vrouwen die hier geboren zijn.

(h/t: @Kromst)