Kindertekeningen zijn in twintig jaar steeds slechter geworden, zo stelt de Onderwijsinspectie in Trouw. Uit een onderzoek dat de inspectie deed, blijkt dat elf- en twaalfjarigen minder gedetailleerde tekeningen maakten dan twintig jaar ervoor. Kinderen tekenen schematischer en maken vaak afzonderlijke elementen van een tekenopdracht.
Tussen de tekeningen toen en nu is dus een opmerkelijk verschil te zien. De inspectie vindt dat de tekeningen van mindere kwaliteit zijn dan twintig jaar geleden. Een verklaring voor de verslechtering is de achteruitgang van de kwaliteit van het beeldend onderwijs, zo stelt de inspectie.
Diederik Schönau, adviseur voor kunsteducatie, noemt het in diezelfde krant een “interessante hypothese” dat de kwaliteit van de kindertekeningen beïnvloed wordt door de snelheid van de hedendaagse beeldcultuur.
De inspectie geeft ook toe dat het lastig is een definitief oordeel te vormen. Kunnen de criteria die twintig jaar geleden gebruikt werden voor het beoordelen van de kindertekeningen, nog wel recht doen aan “het kind van vandaag”? De kwaliteit van het beeldend onderwijs is er volgens de inspectie wel op achteruitgegaan. Daarnaast is “tekenen naar waarneming” geen kerndoel meer.
(TPO/ANP)