Recensie

Recensie – Mitsubishi ASX: stiekem beste leerling van de klas

05-04-2017 17:42

Wil je een betrouwbare bolide? Overweeg dan de Mitsubishi ASX, die volgens de Consumentenbond (dan is het waar) altijd storingsvrij en onverwoestbaar is.

Voor sommige mensen is Mitsubishi het losertje van de klas, maar kenners weten dat het onlangs aan Nissan verkochte merk stiekem de beste leerling van de school is. Recent deelde de consumentenbond rapportcijfers uit voor de betrouwbaarheid van auto’s. De ASX van Mitsubishi scoorde een 9.3 en liet daarbij gedoodverfde degelijk-merken als Honda en Toyota achter zich. Van de ASX was bijvoorbeeld in Nederland geen enkel geval van pech langs de weg bekend, waarbij de auto moest worden afgesleept. Dus als je met fiducie wil rijden: look no further. Helemaal aantrekkelijk: onlangs werd de ASX nog eens extra opgefrist. De cross-over SUV kreeg een verse grille, een kekke haaienvin-antenne (best belangrijk), een smeuïger geluidsinstallatie en een nieuwe generatie satnav, uit eigen huis (Mitsubishi Electric) ook nog. Oh ja, de ASX is langer geworden, dik 5 cm., waardoor ie 4.35m. op het asfalt brengt.

Zelfontbrander

De hoge zit van zo’n ASX blijft natuurlijk een babyboomer-nobrainer en dat deze Maarten van Rossem-generatie de sokken er zelden in heeft, beseften de ingenieurs bij Mitsubishi kennelijk ook. Beide leverbare motoren (een 1.6 benzine met 117 PK en een 1.6 diesel met 114 PK) zijn tamelijk easy going. Zeker de zelfontbrander is geen Autobahn-könig. Hij trekt uitstekend, maar semi-clandestiene snelheden vind ie hoorbaar niet fijn. Maar goed, die zijn voor de gemiddelde ASX-koper vrij virtueel. Hier in Nederland zullen er vooral benzine-versies worden verkocht, die zich voornamelijk thuisvoelen in stad en ommeland en die zich iets minder lenen voor een plotse Parijs-oprisping. Maar even eerlijkheidshalve tussendoor: hij kan het uiteraard wel en onderweg heb je – zoals gememoreerd – nooit pech. Dat reist uiteraard comfortabel.

The Voice

Het gaat te ver om de ASX als sexy te omschrijven, maar appearance bezit de wagen zeker. Bij The Voice op RTL4 rijdt de Mitsubishi constant met kandidaten gesponsord door het beeld en dat hippe umfeld past hem bepaald. Sterker nog: je kan veel van je instrumenten en PA gewoon achterin vervoeren, want klap je de achterbank op, dan heb je een vlakke laadvloer van 800 liter. Sowieso biedt de ASX veel ruimte voor de inzittenden en de seats zijn ook geschikt voor Nederlandse benen. Heel Hollands is overigens ook het interieur dat vrij sobertjes is, maar wel effectief. Je kan bijvoorbeeld het halve assortiment van de McDrive over de bekleding (ook nieuw) kieperen en je boent het er zo af: voor veel gezinnen een doorslaggevende aankoop-prikkel.

Fluwelen voetje

De gemiddelde Mitsubishi-klant is overigens budget-bewust, zie het succes van de Outlander. Dus het verbruik is – bij normale utilisatie – ook niet onbelangrijk. Welnu, reken op zo’n 1 op 16 bij de diesel, terwijl bij een fluwelen voetje 1 op 17/18 ook haalbaar is. De benzine is, zoals verwacht, iets gulziger: die doet zo’n 1 op 13/14. Wat niet opvallend veel is voor een auto van 1400 kilo. De ASX is een complete allrounder, wat wij echter wel misten, waren goodies als adaptieve cruise control en een dode hoekverklikker. Gelukkig worden die veiligheidsvoorzieningen later dit jaar leverbaar op Mitsubishi’s ondergewaardeerde cross-over. Als keuze was ie al safe.

Mitsubishi ASX, vanaf 21.690 euro