Scherp gespot door GeenStijl: in Theater Walhalla is op 29 mei een debat over de integratie van Turkse Nederlanders. De bijbehorende publiciteitscampagne omvat onder meer deze cartoon:
Willen zij die Erdogans naam scanderen hier wel zijn? Tijd voor een open debat! Durf jij de confrontatie aan?
? https://t.co/x9AXFgquGj pic.twitter.com/a5GavJNaVs
— Leefbaar Rotterdam (@LeefbaarRdam) May 16, 2017
En dat vindt het theater niet zo prettig, ze nemen preventief afstand van de cartoon want sja, cartoons en moslims, dat kan weleens erg vervelend aflopen, zo weten wij inmiddels. Net als theaterzalen en moslims, ook daar ging het kortgeleden bloedig mis. Dus fijn dat WalhAllah onderstreept dat islam een onverdraagzame oorlogshandleiding is.
Toevallig ben ik zelf deelnemer aan dit debat, en werd hiertoe uitgenodigd door Tanya Hoogwerf van Leefbaar Rotterdam. Dit onder meer naar aanleiding van de reportage die ik voor WNL over dit onderwerp maakte. Gisteren kwam het bijbehorende tekeningetje mij onder ogen. Ik gniffelde eens om de treffende situatieschets maar vond het strategisch misschien niet heel handig: het was uitdrukkelijk de bedoeling van de organisatie om mét en niet óver NederTurken te praten:
@cemilyilmaz01 @BrahimBourzik @ANanninga @wierdduk @Nourdin_ @umarebru De deur staat wagenwijd open Cemil, we praten graag met en niet over.
— Tanya Hoogwerf (@TanyaHoogwerf) May 17, 2017
Maargoed, er waren genoeg kandidaten voor een evenwichtig debat, de line-up was sowieso al bevestigd vóór het plaatje des aanstoots en hopelijk zou het publiek net zo gemengd zijn als het panel, ondanks de eenzijdigheid van de tekening. De in de tweet hierboven genoemde Cemil Yilmaz is naar aanleiding van dit twittergesprekje bijvoorbeeld aan het panel toegevoegd.
En gelukkig, Tanya Hoogwerf laat desgevraagd in een reactie weten dat ook mensen in het publiek zich niet laten afschrikken door de tekening, volgens haar zijn de niet-Nederlandse achternamen in de meerderheid bij de aanmeldingen. Het door mij gevreesde nadelige effect op de opkomst is niet aan de orde.
Blijft staan: het buitengewoon onverstandige op scherp zetten van de discussie door Theater Walhallah. Ik belde ze op voor een reactie, mijn vraag was: “Hebben jullie zelf afstand genomen van dat plaatje, of kregen jullie veel klachten uit het publiek?” Ze wilden niet reageren, de medewerkster kon alleen aangeven dat ze “worden overspoeld door reacties momenteel. Vanmiddag komen we via de site met een statement.”
We wachten het af.